לא רועים את הסוף

בשנים האחרונות כלבי רועים הפכו לפופולריים, אך בעלים רבים מתקשים להסתדר אתם, מתייאשים ומוסרים אותם לכלביות. הנה כמה דברים שחשוב לדעת לפני שמאמצים כלב רועים

מאת נעמה רולניק, יועצת אימוץ באגודה ומאלפת כלבים

 

גם כלבים הם עניין של אופנה. אם לפני עשור המכלאות היו מלאות בכלבי לברדור וגולדן מעורבים, או בכלבי ציד וביניהם המון כלבים דלמטיים, בשנים האחרונות ניתן להבחין בשינוי במגמה, כאשר רוב הכלבים שנמצאים במכלאות הם כלבי רועים מעורבים – כנענים, רועים בלגים (בעיקר מסוג מלינואה), רועים גרמנים ועוד הרבה כלבים מעורבים שכבר לא ניתן להבחין מי היו הוריהם, אבל ניתן בבירור לראות אצלם תכונות אופי שולטות ואופייניות.

כלבי רועים הם כלבים שנועדו לשמור על העדר ולאגד אותו. מדובר בכלבים ערניים, ששמים לב לכל שינוי, נאמנים מאוד למשפחה שלהם, אך לרוב הם חשדנים כלפי כל אחד שלא שייך ללהקה. הם טריטוריאליים, בעלי מוטיבציה גדולה לעבוד ולממש את כל הפוטנציאל והאנרגיה שלהם, והם זקוקים לבעלים אסרטיביים עם ניסיון ולחינוך כבר מגיל צעיר. צריך לזכור שגם לגור בן חודשיים כבר יש בסיס מאוד חזק של תכונות המאפיינות כלבי רועים שטבועות בו מהלידה ומחכות לצאת החוצה.

בתקופה שבה המדיה החברתית זוכה לפופולריות עצומה, בכל יום מתפרסמות תמונות של כלבים שזקוקים לבית, שגרים שלמים של גורים שהוצלו מבסיסים צבאיים או משטחים פתוחים בדרום או בבקעה, גורים שנולדו להורים שהם כלבי בר אך כשהם נראים כמו דובוני פרווה מתוקים קשה לעמוד בפניהם. בנוסף, בשנים האחרונות אנשים רבים מבקשים לגדל כלבי מלינואה, כלבים שמשרתים בעוקץ או כלבים שמשרתים את המשטרה ככלבי עבודה, אך הם לא מתאימים לרוב האנשים. רבים מאמצים אותם מתוך כוונה טובה, אך אחרי כמה חודשים הם מוצאים את עצמם עם כלב שהם לא יכולים להסתדר אתו ולמרבה הצער מבלי להתכוון עושים נזקים בחינוך הראשוני של הכלב, שלפעמים קשה מאוד לתקן.

אנחנו באגודה נתקלים בהרבה אנשים שמגיעים למסור כלבי רועים בני כ-8 חודשים, כשבפיהם סיפור דומה: הם "הצילו" את הכלב כשהוא היה רק בן חודש. מאז הוא אצלם בבית, אבל עכשיו, כשהוא קצת התבגר, הוא רודף אחרי אנשים בחוץ, בעיקר כאלה שרצים או רוכבים על אופניים. אף אדם זר לא יכול להיכנס הביתה, לא אנשי מקצוע ולא חברים של הילדים, כי הגור החמוד גדל להיות הסלקטור האימתני של הבית. חלקם התייעצו באיזשהו שלב עם מאלף, אך לא התמידו או לא הצליחו ליישם את הטיפים שקיבלו, ואחרים פשוט מנסים למצוא לכלב בית אחר, אך כשזה לא מצליח הם מוסרים אותו לאחת העמותות.

יש להדגיש שאנחנו בהחלט בעד אימוצם של כלבי רועים, אך חשוב לנו להעלות את המודעות לגבי האופי של הכלבים הללו ומה נדרש מבעלים שרוצים להחזיק כלב כזה בבית. חשוב לדעת שכלב רועים הוא כלב שיכול להיות מאוד נחמד במעמד האימוץ, כשאין לו עדיין להקה או טריטוריה לשמור עליה, אך עם הזמן, אם לא יהיה מי שיציב לו גבולות, הוא ייקח על עצמו את תפקיד השומר, דבר שלא בהכרח מתאים לכל מאמץ ובטח לא למשפחה עם ילדים ותנועה ערה של חברים.

מי שמאמץ כלב רועים חייב להיות אדם אסרטיבי שיודע להיות הבוס של הכלב ולא להיפך. כלב רועים, ובעיקר כנעני, הוא כלב חששן שלפעמים מונע מפחד. לכן חשוב לחשוף אותו כבר מגיל צעיר לסביבה רועשת, לילדים קטנים ולכלבים נוספים. מי שמגדל כלבי עבודה חייב לאתגר את הכלב ולספק לו כל הזמן גירויים, אחרת הכלב יהיה משועמם ומלא אנרגיות בבית, ובסופו של דבר האנרגיות הללו יתועלו למקום הלא נכון.

כלבי רועים לאימוץ - אגודת צער בעלי חיים בישראל

באגודה נמצאים בכל עת המון כלבים שמחפשים בית חם ואוהב, ביניהם גם כלבי רועים. אתם מוזמנים להגיע לבית המחסה שלנו שברחוב הרצל 159 בתל אביב, ויועצי האימוץ שלנו יעזרו לכם לבחור חבר חדש על ארבע שיתאים לסגנון חייכם וליכולותיכם לספק לו את כל צרכיו למשך כל חייו.