סיכום הכנס הכל כך חשוב!

ריבוי כלבים המתדפקים על שערי עמותות וכלביות עירוניות- קליטה ומסירה לאימוץ

אנו מסכמים בפניכם את עיקרי הכנס "ריבוי כלבים המתדפקים על שערי עמותות וכלביות עירוניות- קליטה ומסירה לאימוץ" של אגודת צער בעלי חיים בישראל שנערך אתמול 11.7.22 באגודה.

יזמנו את הכנס לאור המצוקה הקשה שנמצאים בה כל העוסקים במלאכה של ניהול כלביות, קליטת כלבים לכלביות ומציאת בתים טובים ואחראים לכלבים אלה לכל חייהם.

הרגשנו שהגענו לנקודת זמן, למצב סבוך מאוד, לסיטואציה שלא נתקלנו בה מעולם בעבר.

אנו נמצאים בתקופת נטישת כלבים מוגברת, ירידה דרסטית בבקשות לאימוצים שמורגשת לכל אורכה ורוחבה של הארץ בכל בית מחסה ומחסה. כל מנהלי ומנהלות הכלביות ובתי המחסה מדווחים על עומסים וצפיפות של כלבים שננטשו, על זעקות השבר של הכלבים שעוברים טראומת נטישה, גל החזרות שמתגבר של כלבים שאומצו בתקופת הסגרים של מגיפת הקורונה ומחסור בבתים ראויים המבקשים לאמץ.

הגיעו לכנס רופאים וטרינריים שעומדים בראש המחלקות הווטרינריות בארץ מצפון ועד דרום, מנהלי כלביות ובתי מחסה, יועצי ומתאמי אימוץ, ראשי ארגונים למען רווחת בעלי חיים ופעילים למען בעלי חיים נטושים.

קודם כל אנחנו מבקשים לומר תודה לכל האורחים שהגיעו, תודה לכל הדוברים בכנס שהביאו את משנתם והעבירו לבאים מידע וטיפים חשובים ואנקדוטות על קצה המזלג שכדאי שכול העוסקים בתחום ילמדו ויאמצו את מידע החשוב שהועבר מתוך ניסיון רב שנים בעבודה מול אנשים ובעלי חיים.

תודה לד"ר רויטל אורבך, רופאה ווטרינרית, מנהלת השירות הווטרינרי רמלה שהציגה את המהפכה שלה במחלקה הווטרינרית שבראשותה, והסבירה על המצב הקשה והעומס הרב של כלבים הקיים בכלביות, אותו כולנו חווים ובתוך כל זה, מקורות העומס, הסיבות לנטישה והחזרות, ופתרונות שונים אפשריים ביניהם חקיקה, ענישה, אכיפה, תקציבים וחינוך. ד"ר אורבך לא מוותרת על אף כלב ומשקיעה משאבים לטיפול ודאגה לבעלי החיים שנקלטים בכלבייה שלה שזקוקים לסיוע רפואי, שיקום, מציאת מאמצים טובים וכל תמיכה אחרת.

תודה למאיה מונטר, מומחית למשאבי אנוש ופיתוח ארגוני על הרצאה מרתקת שבה הציגה את יסודות הראיון ההתנהגותי ככלי עזר חשוב עבורנו, העוסקים במלאכת האימוץ, לאיתור המאמצים הטובים לבעלי החיים הנטושים והתאמה מיטבית בין הכלב ובעלים. עבודת השידוכים בעולם בעלי החיים הנטושים אינה קלה, אינה מעוגנת בחוקים, מחסור בתקציבים אינו מאפשר לכולם לרדת לעומקן של בדיקות של אלו המבקשים לאמץ ואחריות כבדה מאוד מונחת עלינו שעוסקים בעידוד האוכלוסייה לאמץ חיות מחמד. אנחנו רוצים את הטוב ביותר עבור הכלבים והחתולים שמשתוקקים לאהבה ולעיתים מתוך רגשות עזים, כוויות בעברנו, ניסיונות שלא צלחו, או ראייה חד צדדית אנו עלולים לפספס את הטוב ביותר עבור הכלבים והחתולים או חלילה לפעול הפוך, לטעות ולמסור את הכלב לבית שאינו ראוי או מתאים לו ולגרום לאי נעימות הן לבעלי החיים והן למאמצים וכמובן לזהות מתוך הפונים בבקשה לאמץ, את אלה שיפתחו את לבם וביתם ושלבו באחריות רבה את החברים על 4 במרחב האישי והמשפחתי.

תודה לשימי כהן , מומחה להתנהגות כלבים, בעלים ומנכל של "מבט הכלב- המרכז להתנהגות כלבים ובעליהם" שהארת בפני הבאים את הנקודות החשובות שעלינו להפנים ביום יום בעבודה שלנו ובטיפול שלנו מול הכלבים. ללמוד, לדעת ולהכיר בצורה מדויקת את אופיים של הכלבים שנמצאים במצב של לחץ (מי יותר, מי פחות) עקב המעבר למקום רועש ומלחיץ כמו כלבייה עמוסה וצפופה. את הצעדים הנוספים אותם עלינו לנקוט כדי למנוע מפחי נפש, אימוצים כושלים, וחזרת הכלבים לבתי המחסה דבר שעלול לגרום להידרדרות רצינית בחיי הכלב הננטש. תודה על ההסברים שנתת על חשיבות האילוף ככלי לצמצום החזרת כלבים לכלביות וחשיבות האילוף וההכרחיות שלו לכל כלב שנמסר לבית מאמץ חדש ועל פתרונות שונים שהעלית למניעת החזרת כלבים לכלביות עקב בעיות התנהגות כמו הדרכות מקוונות חובה למאמצים, כנסים למאמצים וחקיקה שונה בין היתר בתחום קולרי חנק וכלובי אקלום. תודה לך שימי על העזרה במהלך השנים, על הייעוץ, על ההופעות שלך בטלוויזיה עם הכלבים שמחפשים בית.

תודה ליועצת המשפטית שלנו, עו"ד ענבל קידר, שלאורך שנים בוערת בה התשוקה ומניעה אותה לפעילות בלתי פוסקת בתחום המשפטי חוקתי, בעולם הפרלמנטרי לקידום חוקים למניעת צער, קידום רווחה והגנה על חסרי הישע. עו"ד קידר הציגה את חשיבות "חוזה האימוץ" ככלי נוסף להגנה על בעלי החיים ולמניעת מחלוקות בין המבקשים לאמץ לבין המוסרים לאימוץ. בתוך החוזה חייבים להשתלב כל ההיבטים הקיימים על פי חוק ובנוסף חשוב לקבוע את הכללים שברצונכם להנחיל בתהליך האימוץ, כך גם את הערכים שעומדים בראיית העולם הארגונית והאישית (למשל: איסור על החזקת בעל חיים קשור כל היום, השארת בעל החיים בחוץ בלבד וכיוב') לכל אורכו של התהליך ובהמשכו של התהליך כשבעל החיים יצא אל בית המאמצים תוך הקפדה על מעקב אחר קיום הוראות החוזה ומצב בעל החיים ורווחתו. תודה לך ענבל על הפדנטיות שלך, על העמקה בתחום ועל הסיוע הרב לבעלי החיים במצוקה באשר הם.

אנו מזמינים את כל העוסקים במלאכה לעבור על חוזה האימוץ שלנו ומקווים כי תוכלו להיעזר בו ואף נשמח לקבל משוב מכם, הערות, הצעות.

תודה להילמה שמושקוביץ, יו"ר (מתנדבת) אגודת צער בעלי חיים בישראל שכבר למעלה מארבע עשורים עוסקת בהתנדבות מלאה, בהגשת עזרה וסיוע, מניעת צער וקידום טיפול ודאגה נכונים לבעלי החיים הנטושים, הלא רצויים. למעלה מ 40 שנה שהילמה מקדישה את חייה לעולם בעלי החיים הנטושים.

הילמה מייחלת שכנס חשוב זה על אורחיו ותכניו שבו הוצפו הבעיות, המצוקות, המכשולים שכולנו כמטפלים בבעלי חיים נטושים חווים, יעזור לכולנו להבין קצת יותר על האתגרים שמולם אנו ניצבים ולבנות גשרים לשיתופי פעולה בין ארגונים שפועלים למניעת צער מבעלי חיים לבין מחלקות ווטרינריות. החיבור יכול לסייע לעוד ועוד כלבים נטושים וחתולים חסרי בית למצוא את השקט והשלווה בחייהם.

הרי לשם כך התכנסנו.

נשמח להמשיך ולפעול יחד במטרה לקדם את רווחת בעלי החיים בישראל ומניעת צער בעלי חיים.