שיעור (לא) חופשי

אימצתם כלב? התנהגותו בעייתית? לפני שאתם ממהרים למסור אותו, אנו מציעים לנסות לפתור את הבעייה על ידי השקעת מעט זמן בקריאת מידע מתאים או בשיעור אילוף

מאת נעמה רולניק, יועצת אימוצים באגודה ומאלפת כלבים

 

וידויו של כלב: קוראים לי ג'וני ואני כלב פודל צעיר בן פחות משנתיים. אני יודע שאני יפה ושאני נחשק, יש לי פרווה שלא נושרת, אני מגזע קטן ואנרגטי ואין לאף אחד סיבה ממשית לפחד ממני… אז למה בכל זאת אני עצוב?

בגיל חודשיים קנתה אותי משפחה – אמא חד הורית ומפנקת ושתי בנותיה בנות 15 ו-9. הגעתי לביתי החדש והייתי מאושר. ליטופים בלי סוף, צעצועים, והכי הכי אהבתי את העצם הזאת שהיו נותנים לי מדי פעם רק כי הייתי קצת נודניק… זאת היתה בדיוק התקופה שהחלפתי את השיניים והייתי חייב משהו ללעוס!

הכל היה נראה לי ורוד בתקופה הזאת: טיולים כל כמה שעות, במבה עם האחיות, שאריות של ארוחות, והכי אהבתי את הלילות, כי למרות שקנו לי מיטה ושמו בה שמיכה רכה ומפנקת, העדפתי לישון עם אמא במיטה שלה.

אבל אז התחילו הבעיות. פעם, כשקפצתי עליהן, הן היו צוחקות; כשהייתי נושך להן את הרגליים, הן היו מאושרות; כשמישהו נכנס הביתה, הגנתי עליהן בחירוף נפש והברחתי אותו בנביחות. איך יכולתי לדעת שהיא רצתה רק ללטף אותי באותו יום, כשלעסתי את העצם שלי על אחת הספות, ונתתי לה ביס קטן כדי שבפעם הבאה היא לא תיגע לי בדברים…

ואז הגיע המחסום. פתאום הן רודפות אחרי בבית לפני טיולים ומנסות לסגור לי את הפה. אני, שמגן על הילדה בחוץ מכל אדם זר או כלב! כעונש לקחו אותי לסירוס. לא ממש ידעתי מה קורה שם וזה היה די מפחיד, אבל התגברתי גם על זה והחזירו אותי הביתה. כל מה שרציתי זה שיתנו לי לישון בשקט. אני לא אוהב שמסתובבים לי בלילה בבית, ולא בא לי שיזיזו אותי כשאני ישן במיטה רק בגלל שצריך לסדר את השמיכה.

אני זוכר את היום הזה באגודת צער בעלי חיים בישראל, כשאמא שלי אומרת שהיא כבר לא יודעת מה לעשות איתי. לא כל כך הבנתי אם היא מתכוונת להשאיר אותי שם או לקבל את עצות הצוות לקחת כמה שיעורי אילוף.

סיפורו של ג'וני משותף לכלבים רבים, ובמהלך עבודתי כמאלפת כלבים וכיועצת אימוצים באגודת צער בעלי חיים בישראל, אני נתקלת במקרים רבים של מאמצי כלבים המתמודדים עם בעיות התנהגות של כלביהם ולא פעם אף שוקלים למסור אותם. חשוב להבין כי את מרבית הבעיות ניתן לפתור בשיעור אילוף אחד (או סדרה קצרה של שיעורים), או אפילו בקריאה באינטרנט על אילוף והצבת גבולות לכלב. כל כך עצוב לי לראות את כל אותם כלבים שאנשים רוכשים לפעמים באלפי שקלים וכשזה לא מסתדר הם פשוט מוכרים אותם או מוסרים לעמותה, במקום להשקיע מעט מאמץ בקריאת מידע מתאים או בהזמנת שיעור אילוף (בסכום זניח בהשוואה למחיר האימוץ ולגידולו השוטף של הכלב). ונקודה נוספת – כאשר יש גם ילדים בתמונה, המסר המועבר להם הוא בעייתי במיוחד.

אימצתם כלב – קחו אחריות ותלמדו איך לחנך אותו ולא רק איך לפנק אותו.