על כלבים וגנבים

21 כלבים וגורים שננטשו במחצבה חולצו על ידי האגודה, בעקבות דיווח של תושבי בית אריה על היעלמותם של כלבי היישוב. תלונה הוגשה כנגד החשוד במעשים

לפני חודשיים התעוררו תושבי בית אריה למציאות חדשה, בה כלביהם החלו להיעלם באופן מסתורי. מבירורים ומחקירות שערכו בעלי הכלבים, עלה ששוטר המתגורר ביישוב אוסף את הכלבים ומשליך אותם במחצבת נטוף ליד מודיעין ללא מזון ומים, וכך למעשה חורץ את גורלם. לפני שלושה שבועות פנו שני תושבים מבית אריה לאגודת צער בעלי חיים בישראל ודיווחו על הנושא. לאחר בירור מעמיק וקיום פגישה עם מוסרי התלונה, הובהרו כלל הפרטים לנציגי האגודה.

הפרשה החלה כאשר מילקי, כלבה האהוב של לי אלבז, תושבת בית אריה, נעלם. לאחר חיפושים ותשאול התושבים נאמר לה ששוטר המתגורר ביישוב נראה כשהוא אוסף את הכלב לג'יפ הפרטי שלו ונוסע. לי הגיעה לביתו של השוטר בליווי בני משפחתה, תוך שהיא מקליטה את השיחה במכשיר הסלולארי שברשותה. במהלך השיחה שאלה לי את השוטר על הכלב, והוא הודה כי הוא אסף כלב ששוטט ברחובות היישוב והשליך אותו במחצבת נטוף. לטענתו, מתוקף סמכותו כשוטר הוא פעל לפי החוק, המתיר לו אף להרוג את הכלב.

לי ובני משפחתה ההמומים מיהרו לחפש אחר מילקי, ולאחר כמה ימים מצאו אותו לא רחוק מהמחצבה. בהמשך פנו בני המשפחה אל תחנת המשטרה במסובים והגישו תלונה על התעללות בבעלי חיים כנגד השוטר.

לי, שהיתה נסערת מדברי השוטר, החליטה לפתוח קבוצה בפייסבוק ופרסמה עצומה הקוראת להדחתו ממשטרת ישראל בשל התעללות בבעלי חיים ולקיחת החוק לידיים. בעקבות פניית השוטר לפייסבוק, הקבוצה נסגרה ועמוד הפייסבוק של לי נחסם. בהמשך חתם השוטר על העצומה בעצמו וכתב בהערות, תוך שהוא מעוות את משמעות חוק צער בעלי חיים: "רופא וטרינר עירוני, מפקח או שוטר הבא לתפוס כלב מכוח סמכות הנתונה לו לפי כל דין, ומפאת התנהגותו של הכלב לא ניתן לתפסו בלי שתישקף סכנה מוחשית של פגיעה בחייו או בגופו, שלו או של זולתו, רשאי להמיתו". לעצומה הצטרפו תושבים רבים המתגוררים בבית אריה שכלביהם נעלמו, ולאחר בירורים נמצא שלשוטר היתה נגיעה בנושא והכלבים נמצאו באתר מחצבת נטוף.

באמצע חודש ינואר נעלמה נלה, כלבת לברדור השייכת לזאב לקט, תושב בית אריה וסטודנט למשפטים. לקט הגיע ישירות לביתו של השוטר, תוך שהוא מקליט את השיחה עימו, שבמהלכה הודה השוטר כי הוא אכן הכתובת לכלבים הנעלמים ביישוב, אך הפעם הוא לא היה באזור במשך שלושה ימים, כך שאין לו מושג מה ארע לכלבה. לקט יצא לחפש אחר נלה במחצבה והחל לתשאל את העובדים במקום על אודות הכלבה.

העובדים סיפרו כי הם מכירים היטב את רכב הג'יפ של השוטר וכי ראו אותו משליך כלבים במחצבה עשרות פעמים. באשר לנלה, העובדים סיפרו כי לאחר שבמשך כמה ימים היא נרדפה על ידי להקת כלבים, אחד העובדים לקח אותה לביתו. לקט נסע לביתו של העובד ולשמחתו מצא את נלה.

לקט החליט כי המצב, שבו שוטר הופך לשריף ולוקח את החוק לידיים, אינו יתכן ופנה עם לי לכמה עמותות הפועלות לרווחת בעלי חיים, שסירבו לעזור לשניים. על סף ייאוש פנו השניים לאגודה בבקשה לעזרה, ובתלונתם מסרו כי במחצבה עדיין נמצאים עשרות גורים וכלבים בוגרים נטושים במצב קשה.

במחצבה נמצאו עשרות גורים וכלבים בוגרים נטושים במצב קשה
במחצבה נמצאו עשרות גורים וכלבים בוגרים נטושים במצב קשה

צוות האגודה יצא מיד למחצבה עם וטרינרים ומתנדבים במטרה לחלץ את הכלבים, ולאחר אישור מנהל האתר החלו לחפש אחריהם יחד עם תושבי בית אריה שהגיעו לסייע במבצע. אט אט התגלו עוד ועוד כלבים רזים, ביניהם גורים צעירים בני שבועיים. כל הכלבים נלקחו לאגודה והועברו מיד למרפאה הווטרינרית.

לדבריה של ד"ר איה פרי, וטרינרית האגודה: "מצבם של הכלבים היה ירוד ביותר. האימהות של הגורים היו במצב תת-תזונתי קשה מאוד והן אף נמנעו מלאכול, ואילו הגורים שלשלו ונמצאו במצב בריאותי ירוד, כשהם סובלים מתולעים. הכלבים הועברו להסגר ונמצאים תחת השגחה רפואית, כשאת האימהות אנחנו מחזקים באמצעות מתן ויטמינים ונוזלים".

בימים אלה פועלת האגודה במישורים המשפטיים והפרלמנטריים. התלונה שהוגשה במשטרה הועברה לטיפול היחידה לחקירות שוטרים במשטרת ישראל ואנו מקווים כי מח"ש יעמידו לדין את השוטר. כמו כן נשלח מכתב חריף לשר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' והתקיימה פגישה דחופה בעניין עם השר להגנת הסביבה גלעד ארדן.

חשוב להבהיר כי לא יתכן מצב שבו אדם לוקח את החוק לידיים, על אחת כמה וכמה כשמדובר בשוטר. על פי החוק, יש בסמכותו של שוטר לאסוף כלבים משוטטים, אך עליו להביאם אל אחת מתחנות ההסגר העירוניות ולא לנטוש אותם במקום מבודד.

הכלבים שנאספו ממחצבת נטוף התחזקו במהלך השבועות האחרונים ובקרוב יהיו מועמדים לאימוץ. אנו קוראים לציבור הרחב להגיע לאגודה, לאמץ את הכלבים ולהעניק להם בית חם ואוהב. כמו כן אנו מבקשים מהציבור לגלות ערנות בכל הנוגע לבעלי חיים נטושים וסובלים ולדווח במהירות על כל מקרה התעללות או הזנחה המובא לידיעתו.