כלבים גזעיים – האמת שמאחורי התעשייה האכזרית

בכל שנה נמכרים בארץ המוני גורים דמויי גזע במחירים מפתים. הרוכשים אינם מודעים לעובדה שמאחורי הגור החמוד שמככב בתמונות הסלפי שלהם עומדת תעשייה אכזרית שמנוהלת על ידי עבריינים מתעללים ותאבי בצע

צילום: סטודיו vipdesign

 

בתקופה האחרונה קשה שלא להבחין בכל רחבי הארץ באנשים שמחזיקים בכלבים שנראים גזעיים, רובם קטני ממדים. ואם לא בשכונה שבה אתם מתגוררים, בוודאי נתקלתם בכלבים אלה בסרטונים או בתמונות ברשתות החברתיות. הכלבים הללו אמנם חמודים ושובי לב, אבל רבים לא יודעים (וביניהם גם בעליהם שרכשו אותם במיטב כספם), את האמת המזעזעת ואת אופייה האכזרי של תעשיית ההרבעות שממנה הם מגיעים. 

סמל סטטוס

תופעת ההרבעה וסחר של כלבים גזעיים ובעיקר דמויי גזע ידועה מזה שנים רבות, ואנו רואים אותה מרימה את ראשה בגלים. אם בעבר רבים ביקשו לגדל כלבים מגזעים שהפכו לפופולריים בעקבות סרטים מצליחים כדוגמת קולי (הסרט "לאסי"), סן ברנרד ("בטהובן") ודלמטי ("101 כלבים וגנבים"), כיום הגזעים המבוקשים הם כלבים קטנים פיסית כגון שיצו, מלטז, פומרניאן ואחרים.

נראה שבעידן הנוכחי, לרשתות החברתיות ובעיקר לאינסטגרם יש תפקיד מרכזי בפופולריות הגוברת של הכלבים האלה. הם הפכו לסמל סטטוס, משמשים כדוגמנים, בעליהם מנהלים עמודים בכיכובם ברשתות החברתיות שזוכים למיליוני עוקבים, כולל התעסקות מוגזמת בטיפוח ואופנה, ומובילי דעה, בהם זמרים ושחקנים מובילים, בוחרים לגדל אותם ולהנציחם בתמונות וכך הם משפיעים על מעריציהם הרבים.

היצע וביקוש

הגוף היחידי בארץ שמוסמך למסור כלבים גזעיים הנו ההתאחדות הישראלית לכלבנות. ההתאחדות פועלת בהתאם לחוק ולנהלים מסודרים בכל הקשור להרבעה, גידול ומסירה, נמצאת תחת פיקוח ורק היא רשאית למסור כלבים עם תעודות גזע רשמיות. כלבים שנרכשים בדרך אחרת ובמחירים נמוכים בהרבה אינם נחשבים גזעיים, וגם אם הם נראים כאלה הם דמויי גזע.

מאחר והביקוש גדול מההיצע, בחלל הזה צמחה תעשיית הרבעות פיראטית שסוחרת בכלבים ותכליתה היחידה היא עשיית רווח כספי. לעתים מדובר בבעלים שמגדלים כלבה גזעית או דמויית גזע, אשר זיהו את הפוטנציאל הכלכלי, ולאחר שהכלבה ממליטה הגורים (שכאמור אינם נחשבים גזעיים) נמכרים לכל דורש. כעבור כמה חודשים גם הגורות הללו יהפכו לפוטנציאל כלכלי בידי בעליהן החדשים ומעגל הסבל והסחר גדל בהתמדה.

לצד ההמלטות הביתיות יש עבריינים שהפכו את ההרבעות והסחר לעסק מניב של ממש שמגלגל מיליוני שקלים. רווחת הכלבים האומללים אינה עומדת לנגד עיניהם.

מטחנות גורים

בקרב הציבור קיימת תפיסה מוטעית בנוגע לרכישת כלבים "גזעיים", וסביר להניח שאם אנשים שמעוניינים לרכוש כלב כזה היו נחשפים לתנאי הגידול וליחס המחפיר שלו זוכים הכלבים, הם כנראה היו נמנעים מלתת יד לתעשייה הנוראית הזו.

המגדלים הלא חוקיים משתמשים לרוב באתרים מרוחקים ומאולתרים שאינם גלויים לעין ולאוזן כגון מושבים, אזורי תעשייה ומחסנים מבודדים. במטחנות הגורים האלה, הכלבים מגודלים בתנאים מחפירים, בצפיפות איומה, ללא פיקוח או טיפול וטרינרי, ללא חיסונים, ללא מזון מספק ורמת היגיינה נאותה, כאשר צרכיהם הפיסיים והנפשיים אינם מסופקים. מדובר בבית חרושת לכל דבר, שהמוצר שהוא מציע לצרכן הוא יצור חי.

ידוע כי כלבים גזעיים סובלים מבעיות גנטיות בהתאם לגזעם. כאשר ההרבעות מבוצעות בצורה פיראטית, לא פעם נולדים גורים בעלי מומים שונים, וחלקם אף סובלים מבעיות נוירולוגיות. מהגורים שאינם ניתנים למכירה ומכלבות הרבעה מבוגרות ומותשות שאינן יכולות עוד להניב רווח, העבריינים נפטרים בדרכים אכזריות שהדעת אינה סובלת.

שלם וקח

המגדלים הלא חוקיים לא יבצעו את עסקת המכירה בבתי הגידול הפיראטיים. הגורים מועברים לסוחרים, לשווקים או לחנויות, שם הם מוצעים למכירה מבלי לבדוק את האנשים שרוכשים אותם ואת יכולתם לגדל כלב ומבלי להעניק להם ייעוץ ומידע בסיסי הכרחי.

גם אם הגורים מופרדים מאמם בגיל חודשיים כפי שמורה החוק, בדרך כלל הם לא עוברים בדיקה וטרינרית. חלק מהגורים עלולים להיות חולים במחלות שאופייניות לגורים בהיעדר מתן חיסונים או במחלות שאופייניות לגזע, והמוכרים כמובן אינם לוקחים אחריות על מפח הנפש של חלק מהרוכשים. אלה האחרונים יכולים לגלות את המחלה בשלב מאוחר מדי כשהגור גוסס או לעמוד מול מציאות שבה עליהם להשקיע כסף רב בטיפולים רפואיים.

חוק וסדר

ומה אומר החוק? בישראל לא קיים איסור על מכירת כלבים, והעבירה היחידה שבגינה ניתן להאשים את המגדלים היא תנאי גידול לא נאותים והתעללות. גורמי האכיפה אינם מקשים על המגדלים וגם אם הם מבצעים ביקורת במטחנות הגורים, הם לרוב אינם פועלים נגד המגדלים, אלא מבקשים לתקן ליקויים ולשפר את תנאי הגידול. בכל הנוגע להכנסות הלא מדווחות של המגדלים מהסחר בכלבים, לא ידוע לנו על צעדים משפטיים שננקטו כנגדם על העלמות מסים.

דוגמנים מושלמים לאינסטגרם

מדי יום אגודת צער בעלי חיים בישראל קולטת כלבים נטושים שנמצאו ברחוב וכלבים שבעליהם אינם רוצים בהם עוד, ביניהם גם כלבים גזעיים או דמויי גזע. כלבים גזעיים קטנים כמעט ואינם מגיעים אלינו. ברוב המקרים מי שרכש אותם ימכור אותם לאנשים אחרים, וכך כלב אחד יכול לעבור כמה ידיים בזמן לא ארוך, דבר שיש לו השפעה דרמטית על הכלב.

מתי כן מגיעים אלינו כלבים כאלה? כשיש בעיה רפואית והבעלים אינם רוצים להוציא כסף על טיפול, כאשר הכלב מבוגר ולעתים מוחלף במודל צעיר יותר כאילו מדובר ברכב משומש, או כשיש בעיה התנהגותית ואז קל יותר למסור את הכלב מאשר להשקיע זמן וכסף על אילוף.

כשמדובר על כלבים גדולי מידות, בדרך כלל אנשים רוכשים גור צעיר מבלי להבין את הצרכים שלו, ואז נוטשים אותו בגיל 8-9 חודשים כשהוא כבר גדול פיסית ולרוב גם לא מחונך כי לא השקיעו בו מחוסר ידע או זמן. בשנים האחרונות תופעה זו באה לידי ביטוי בעיקר בכלבים מגזע האסקי סיבירי, שנראים כמו דוגמנים מושלמים לאינסטגרם בשל עיניהם הכחולות (או אחת). רבים מאמצים אותם כשהם גורים מבלי לקבל ייעוץ על הצרכים המיוחדים של הגזע. כאשר כלב כזה אינו מוציא מספיק אנרגיה הוא הופך למתוסכל ופורק את האנרגיות  בצורת הרס חפצים בבית, ומכאן הדרך לנטישתו מהירה ביותר.

לכל כלב מגיע בית

חשוב להבהיר שהאגודה אינה מתנגדת לאימוץ ולגידול כלבים גזעיים, אלא נאבקת באופן ההרבעה ובסחר שמתקיים לצורך רווח כלכלי גרידא. לכל כלב מגיע בית חם וטיפול מיטבי, אולם חשוב להבין כי כלב אינו מוצר צריכה שמושפע ממגמות אופנתיות. מדובר ביצור חי ובעל רגשות שתלוי בבעליו למשך כל חייו. לכן כל אימוץ צריך להתבצע בצורה אחראית ומבוקרת, תחת פיקוח וטרינרי ותוך התאמת הכלב לבעלים.

האגודה מנהיגה תהליך המכונה "אימוץ אחראי" שבמסגרתו יועצי האימוץ של האגודה מתאימים לכל אדם או משפחה כלב שיוכל להתאקלם ולהשתלב עם אורח החיים של המאמצים. במשך עשרות שנים האגודה עושה מאמצים להעלות את מודעות הציבור לנושא רווחת בעלי חיים ולסייע לציבור להבחין בין אימוץ לרכישה של בעל חיים, ואף קיימה סדרת אירועי אימוץ תחת הכותרת "מעורב זה גזעי" כדי לעודד את אימוצם של כלבים וחתולים מעורבים.

אז מה עושים?

אם החלטתם לאמץ כלב ולהפוך אותו לחבר הכי טוב ולחלק בלתי נפרד מהמשפחה, עשו זאת בצורה מושכלת ומודעת. באגודה, ובעמותות ובכלביות בכל רחבי הארץ, נמצאים המון כלבים מעורבים ומקסימים. הם ממתינים לכם שתאמצו אותם ותתנו להם בית חם ואוהב, ולכן אין שום צורך להרביע כלבים בצורה לא מבוקרת. אימוץ היא הדרך להילחם ולהתנגד לסחר בכלבים. אמצו אותם והם יוקירו לכם תודה ויחזירו אהבה שאינה תלויה בדבר.

מתעקשים לאמץ כלב גזעי? עשו זאת בדרך החוקית והנכונה. בדקו את בית הגידול וודאו שלכלב יש תעודת גזע רשמית ושהוא זכה לכל הטיפולים הווטרינריים הדרושים. אל תתנו יד לעבריינים חמדנים ואל תשתפו פעולה עם התעשייה האכזרית של ההרבעות והסחר בכלבים.   

מידע נוסף וחשוב על כלבים גזעיים תוכלו למצוא כאן, כאן, וכאן.