טעם, גזע ודמעות

החלטתם לאמץ כלב גזעי? על מנת למנוע מפח נפש, מומלץ להכיר מבעוד מועד את תכונותיו המיוחדות ולהיות בטוחים כי תוכלו לספק את כל צרכיו

מאת נעמה רולניק, יועצת אימוצים באגודה ומאלפת כלבים

 

בשנים האחרונות אני משמשת כיועצת אימוצים וכמאלפת כלבים באגודת צער בעלי חיים בישראל. במסגרת התפקיד ובהתאם למדיניות האגודה, אני מנסה לערוך את ההתאמה המוצלחת ביותר בין הכלב ובעליו החדשים, על מנת שהכלב יגיע לבית המסוגל לספק את כל צרכיו ויגדל אותו כל חייו.

הכלב נחשב לחברו הטוב ביותר של האדם. הוא הופך במהרה לבן משפחה, ממלא תפקיד משמעותי בחיינו ולכן יש חשיבות עצומה לבחירה נכונה של הכלב המאומץ. בין המבקשים לאמץ כלב ישנם כאלה המעדיפים כלבים גזעיים בשל אהבתם לגזע מסוים, מראם החיצוני הייחודי או ייחוסם היוקרתי. אימוץ על פי פרמטרים אלה בלבד עלול להוביל לעגמת נפש הן מצד הבעלים והן מצד הכלב, מאחר ורבים נתקלים בקשיים הקשורים בסיפוק צרכיו המיוחדים של הגזע ובשלב כלשהו נאלצים למסור אותו.

בעולם קיימים מאות סוגים של גזעי כלבים. לכל גזע אופי מיוחד משלו הנובע מהתכונות הטבועות בו, וכן נטייה לסבול ממחלות גנטיות בהתאם לגזעם. כיום, כאשר הכלבים אינם ממלאים אחר התפקיד שיועד להם בעת פיתוח הגזע שלהם והשבחתו, על הבעלים לגלות אחריות יתרה בסיפוק הצרכים המיוחדים לכל גזע. כלב מגזע האסקי סיבירי, למשל, אמור לסחוב מזחלות בשלג. על בעלים עתידיים לכלב כזה למצוא דרך לספק צרכים אלה ולהוציא איתו כמות מספקת של אנרגיה על מנת לקבל בסופו של דבר כלב מאוזן ובריא. חשוב להבין כי אימוץ כלב רק על פי גזעו ומראהו החיצוני עלול להסתיים במפח נפש, ולכן יש ללמוד על הגזע המועדף, אופיו ותכונותיו המיוחדות, ולשקול בכובד ראש האם כלב זה אכן מתאים לבעלים העתידיים, לביתם ולסגנון חייהם.

רוב הכלבים הנטושים הנמצאים בעמותות ובהסגרים העירוניים הם כלבים מעורבים, הנחשבים לבריאים יותר. אצל חלקם ניתן להבחין בקלות בגזע הדומיננטי הטבוע בהם, וחלקם עברו כמה דורות של התרבות להורים מעורבים ולכן קשה לקבוע מהם הגזעים המרכיבים אותם. במקרים אלה מומלץ לעקוב אחרי התנהגות הכלב ולדלות כמה שיותר אינפורמציה מהבעלים האחרונים או מיועצי האימוץ בכלביות.

כאמור, מטרת המאמר הזה אינה לעודד אימוץ של כלבים גזעיים, אלא לתת מידע חשוב למאמצים עתידיים, אותו עליהם לקחת בחשבון לפני הבאת הכלב הביתה. כמובן שבמאמר לא מופיעים כל גזעי הכלבים הקיימים; בחרתי לערוך סקירה ולכתוב על הגזעים הפופולריים ביותר בארץ, שבהם נתקלתי במהלך עבודתי.

לברדור
היסטוריה ותפקיד: הלברדור שייך למשפחת כלבי הציד, ותפקידו לאתר את מקום נפילת הציד ולהביא אותו אל הבעלים.
תכונות אופי ויכולות מיוחדות: עם הזיכרון הוויזואלי העצום שלו, הלברדור יכול לזכור את המיקום של כמה ציפורים שנפלו במקומות שונים. מעבר ליכולתו להחזיר דברים, ללברדור מנשך מאוד רך. הוא אינו רוצה לפגוע ולפגום בציד ולכן הנשיכה שלו עדינה, מה שאוטומטית מרגיע אותנו כבעלים כשאנחנו משאירים אותו עם ילדים קטנים. בנוסף הוא פעיל במיוחד, זריז, מלא ביטחון עצמי ועקשן. הוא שחיין מצוין, יכול להחזיר ציד גם בים וגם ביבשה, מאוד מאוזן וכמעט אף פעם לא אגרסיבי. יש לו אישיות מלבבת שבזכותה הוא חיית מחמד נהדרת.
חומר למחשבה: מדובר בכלב מאוד אינטליגנט שקולט מהר אבל חייב אילוף נוקשה. הלברדור נחשב לכלב משפחה מצוין ואפשר לסמוך עליו בעיניים עצומות כשמדובר במשפחה עם ילדים. למרות זאת חשוב להבין שמדובר בכלב גדול מימדים שלרוב הילדים לא יצליחו לטייל איתו. בנוסף הוא כלב מאוד אנרגטי שזקוק להמון פעילות, לפחות שעתיים או שלוש שעות של טיולים ומשחקים ביום. במידה וזה לא קורה הוא הופך למכונת הרס קטנה בבית או בחצר.

מימין: לברדור וגולדן רטריבר
מימין: לברדור וגולדן רטריבר

גולדן רטריבר
היסטוריה ותפקיד: בדומה ללברדור, גם הגולדן הוא כלב ציד שתפקידו להביא את הציד לאחר נפילתו.
תכונות אופי ויכולות מיוחדות: נחשב לכלב משפחה מצוין הודות למנשך רך ולאופי מאוד מאוזן. הגולדן נמהר, נמרץ, ופעיל, בעל חוש ריח מצוין ומחפש אחר עקבות בעקשנות. הוא מצטיין בהבאת עופות מים ויש לו זיכרון יוצא דופן. אין בו טיפת אגרסיביות, הוא נובח לעתים נדירות והוא לא כלב שמירה. הוא עדין, אינטליגנט, רגוע ומאוזן ומהווה חיית מחמד נהדרת.
חומר למחשבה: הגולדן הוא כלב פופולארי, חברותי ואינו אוהב להישאר לבד. כשמאמצים אותו חשוב לקחת בחשבון שהוא זקוק להמון פעילות, לפחות שעתיים או שלוש ביום, אחרת האנרגיה שלו תתורגם להרס בבית.

האסקי סיבירי
היסטוריה ותפקיד: האסקי סיברי שייך למשפחת כלבי השפיץ, מקורו בסיביר שם שימש לסחיבת מזחלות בשלג.
תכונות אופי ויכולות מיוחדות: להאסקי כוח סבל עצום, הוא מאוד עצמאי ויש לו נטייה לשוטטות. בתור חיית מחמד הוא חברותי ומביע חיבה. הוא אינו כלב שמירה טוב כי הוא לא מודאג מאנשים זרים. הגזע הזה בדרך כלל לא אגרסיבי עם כלבים אחרים, אך דורש אילוף נוקשה, חזק וסגור מאוד.
חומר למחשבה: אין מה להגיד – הוא יפה, מרשים וקשה להישאר אדיש כשרואים אותו. מצד שני מאוד לא פשוט לגדל אותו ויש מאלפי כלבים שיגידו שהוא אחד הגזעים המאתגרים. ההאסקי, שנועד למרחבים פתוחים, זקוק להמון פעילות ויהיה ממש מתוסכל אם יכלאו אותו בבית סגור. יש לו נטייה לילל כמו תן ולגרום ללא מעט בעיות עם השכנים ובנוסף הוא נוטה לשוטט ולברוח ולכן יש לגלות אחריות יתרה.

מימין: האסקי סיבירי ופינצ'ר
מימין: האסקי סיבירי ופינצ'ר

פינצ'ר
היסטוריה ותפקיד: מוצאו של הפינצ'ר בגרמניה והוא משמש ככלב שמירה והרתעה.
תכונות אופי ויכולות מיוחדות: הפינצ'ר הוא כלב משפחה נוח ומאוזן, מאוד ערני ומשמש ככלב שמירה מעולה. אמנם הוא קטן במימדים ולא מסוגל לעשות נזק משמעותי אם יתקוף, אבל תפקידו להתריע בנביחה כשמישהו מאיים על ה"להקה שלו". הוא מלא אנרגיה, חברותי ואוהב לשחק, נקי, בעל מזג נוח, מצוין עם ילדים ויכול להיות חבר מושלם למשחק איתם.
חומר למחשבה: הוא כלב קטן במימדים ומתאים מאוד לדירה, אבל עדיין זקוק להוצאת אנרגיה ולטיולים. על אף גודלו מומלץ לאלף אותו ולהכניס גבולות ומשמעת. בנוסף, לפינצ'ר נטייה מאוד גבוהה לנבוח ולגרום לבעיות עם השכנים.

רועה גרמני
היסטוריה ותפקיד: רועה גרמני הוא הכלב הפופולארי ביותר בעולם כיום, הודות ליופיו וליכולותיו. הוא משמש גם ככלב הרחה לחומרי נפץ, כלב חילוץ והצלה, ככלב שמירה, כלב נחיה וכמובן כחיית מחמד נאמנה.
תכונות אופי ויכולות מיוחדות: ערני, מאוזן, מלא ביטחון, אמיץ ובעל אינסטינקט תקיפה מאוד מפותח. מצד שני הוא מאוד צייתן ולא מאכזב בנאמנותו לבעליו. יש לו חוש ריח מצוין והוא מאוד נלהב לעבוד ולספק את הבעלים שלו. מסיבה זאת הוא גם ניתן לאילוף ברמה מאוד גבוהה.
חומר למחשבה: כלב מאוד פעיל שזקוק להמון מרחב ולהוצאת אנרגיה. הוא לא אוהב להיות לבד ולא יכול לסבול את העובדה שיהיה סגור כל היום. זה לא אומר שהוא לא יכול לחיות בדירה, אבל במידה וזה אכן קורה הוא זקוק לטיולים ארוכים ומעייפים. בשל אופיו מומלץ להתחיל את האילוף בגיל מוקדם ולהראות לו כבר מההתחלה מי דומיננטי יותר. חשוב להבין כי מדובר בכלב עבודה בעל יכולות גבוהות וכי טעויות בחינוך שלו או אי הוצאת כמות אנרגיה מספקת, יכולות להוביל לאגרסיביות ולכלב חסר רסן.

מימין: רועה גרמני ופקינז
מימין: רועה גרמני ופקינז

פקינז
היסטוריה ותפקיד: מקורו של הפקינז בסין, שם הוחזק על ידי הקיסרים שהאמינו שהוא זה שישמור עליהם בעולם הבא. כיום כלב זה משמש בעיקר כחיית מחמד ובן לוויה.
תכונות אופי ויכולות מיוחדות: כלב עצמאי, בעל כוח רצון חזק ומאוד קשור לבעלים שלו. הוא לא תמיד סבלני לילדים ומרוחק מאנשים זרים. הפקינז מרבה לנבוח ויכול לשמש ככלב שמירה מצוין.
חומר למחשבה: חשוב לזכור שמימדיו הקטנים של הפקינז אינם מעידים בהכרח על התאמתו למשפחה. אין לו סבלנות לילדים והוא לא יהסס לנשוך במידה והם יעברו את הגבול מבחינתו. הוא צריך לחיות בתוך הבית, הוא לא אנרגטי במיוחד ומסתפק בטיולים קצרים. מבנה פנים פחוס מקשה עליו לנשום ולקרר את עצמו ולכן חשוב לא להוציא אותו בשעות החמות בקיץ. כמו כן יש להקפיד על סירוק יומי ועל קיצוץ השיער שנכנס לעיניים.

פודל
היסטוריה ותפקיד: מקורו של הגזע בצרפת ובתחילת דרכו שימש הפודל ככלב ציד של עופות מים כמו ברווזים ואווזים. במהלך השנים הוא עבר שינויים אבולוציוניים ויוצר בארבעה גדלים שונים, שביניהם הפודל טוי והפודל המיניאטורי, שהיו בעיקר כלבים שישבו על ברכיהן של נשות אצולה.
תכונות אופי ויכולות מיוחדות: הפודל הוא כלב מאוד פעיל, חברותי, מלא חיים, אתלטי ואינטליגנט. הוא נאמן בצורה בלתי רגילה, אבל עלול להיות מאוד רכושני. הוא מסתגל בקלות, בעל אופי נוח ויכול להיות חיית מחמד נהדרת. הוא עדיין צייד בגנים שלו, שחיין די טוב ועובד המון עם חוש הריח שלו.
חומר למחשבה: כלב אנרגטי וקופצני שזקוק להמון פעילות. חשוב להבין שאם הוא לא יקבל חינוך ואילוף נוקשים הוא עשוי לפתח בעיות התנהגות. יתרון גדול עבור בעלים רבים הוא העובדה כי הפודל נקי מאוד ואינו משיר שיער כלל, אך מצד שני הוא דורש סירוק לפחות פעמיים בשבוע ותספורת כל חודשיים.

מימין: פודל ובולדוג צרפתי
מימין: פודל ובולדוג צרפתי

בולדוג צרפתי
היסטוריה ותפקיד: מקורו של הגזע כמובן בצרפת, שם שימש כשומר ראש, ולכן יש לו נטייה מאוד גדולה לשמור. הוא אמנם קטן, אבל מסיבי ושרירי.
תכונות אופי ויכולות מיוחדות: פעיל, אמיץ, קשוח ובעל כוח רצון מאוד חזק. הוא גם יכול להיות מלא חיבה, אינטליגנט ובעל מזג נוח. זקוק להרבה חיבה והמון חום ואהבה.
חומר למחשבה: הוא עדין עם ילדים, אבל לרוב מאוד אגרסיבי עם כלבים אחרים.
המינוס הגדול של הגזע הוא בעיות בריאותיות; יש לו אף מאוד קצר ופחוס ולכן הרבה פעמים הוא מתקשה לנשום, בעיקר בטיולים ארוכים בחום. מומלץ לעקוב אחר דלקות או קרחות שעלולות להופיע בעיניים ובין הכפלים בפנים.

קוקר ספניאל
היסטוריה ותפקיד: כלבי הקוקר הם כלבי ציד מוכשרים, הצדים בעיקר עופות וארנבים.
תכונות אופי ויכולות מיוחדות: לקוקר חוש ריח מפותח שנותן לו המון מוטיבציה ואת היכולת להריח את הציד גם במרחק של כמה מטרים. לקוקר האמריקאי אופיו נוח יותר, הוא יותר מוצק, מאוזן וסבלני ומשמש פעמים רבות ככלב תערוכות וכבן לוויה ופחות ככלב ציד. הקוקר האנגלי יותר אקטיבי, נמרץ, עצמאי ועקשן, בעל יצר ציד מפותח, שמח ומלא חיים. יש לו כוח רצון חזק אבל גם מלא חיבה ועדין.
חומר למחשבה: גם הקוקר האנגלי וגם האמריקאי יכולים לגור בדירה אבל הם זקוקים לטיולים קבועים ולהוצאת אנרגיה. יש לשים לב לאוזניים הארוכות שלהם ולבדוק אותן לעתים תכופות. בגלל שמדובר בכלב עצמאי ועקשן, לא תמיד הוא מוכן לעשות מה שאומרים לו ויש לו מוניטין של גזע נשכן, לכן מומלץ להיזהר עם ילדים.

מימין: קוקר ספניאל ובוקסר
מימין: קוקר ספניאל ובוקסר

בוקסר
היסטוריה ותפקיד:
מקורו בגרמניה, מטרתו היתה להגן על בעליו ולהסתער על חיות בר, ולכן הוא יכול לשמש גם ככלב שמירה והגנה.
תכונות אופי ויכולות מיוחדות:
הבוקסר אנרגטי, זריז, דומיננטי וחסר פחד כאשר הוא צריך להגן על בעליו. רוב הבוקסרים הם כלבים חברותיים מאוד, היוצרים קשר חזק עם בעליהם ונשארים נאמנים בכל מחיר.
חומר למחשבה:
מדובר בכלב גדול מימדים עם גוף אתלטי ושרירי, ולכן חשוב להתחיל באילוף כבר בגיל צעיר. הבוקסרים הם כלבים הנשארים אנרגטיים מאוד כל חייהם ולכן הם זקוקים להמון פעילות גופנית.

ג'ק ראסל טרייר
היסטוריה ותפקיד: מקורו באנגליה והוא קרוי על שם האדם שפיתח גזע זה. מטרת הפיתוח היתה ליצור כלב ציד שיכול לרדוף אחרי שועלים ולהיכנס אחריהם למערות הצרות והארוכות שלהם עד לתפיסתם.
תכונות אופי ויכולות מיוחדות: כלב מחוספס, מלא חיים, חסר פחד ועצמאי, עקשן ובעל אופי חזק. בתור חיית מחמד הוא מלא חיבה ומאוד מסור לבעלים שלו, והרצון לרצות אותם הופך את האילוף לקל יחסית.
חומר למחשבה: חשוב להבין שמדובר באחד הגזעים היותר אינטליגנטים ולכן הוא צריך מישהו שיאתגר אותו. הוא אמנם קטן, אבל סופר אנרגטי וקופצני, ולכן הוא זקוק להמון פעילות גופנית, לטיולים ארוכים וכמובן למשמעת. מאחר ויצר הציד טבוע עמוק בתוכו, לא מומלץ להכניס אותו לבית עם חיות כמו ארנבים ושרקנים.

שרפיי
היסטוריה ותפקיד: מקורו בסין, שם שימש ככלב שמירה, כלב לחימה, כלב ציד (בעיקר של חזירי בר) וגם ככלב רועים.
תכונות אופי ויכולות מיוחדות: דומיננטי מאוד, עלול להיות אגרסיבי כלפי כלבים אחרים ואנשים זרים. עם הבעלים שלו, לעומת זאת, הוא רגוע ומביע המון חיבה.
חומר למחשבה: השרפיי הוא כלב חשדן כלפי אנשים זרים ובעל יצר שמירה חזק, ולכן עלול לתקוף במידה ואדם זר נכנס לטריטוריה שלו. הוא זקוק לאילוף נוקשה אבל עדין, וכל עוד הוא יוצא למספיק טיולים הוא יכול לחיות בדירה. מראהו החיצוני מיוחד ומושך, אבל חשוב לקחת בחשבון שאם לא שומרים על ניקיונו ומטפלים בעור העודף ובקמטים, יכולות להיווצר בעיות עור קשות וריח גוף מאוד חזק.

טרייר
היסטוריה ותפקיד: כלבי הטרייר מונים סוגים שונים, רובם כלבי ציד קטנים שנועדו לצוד ארנבים, שועלים ואפילו חולדות.
תכונות אופי ויכולות מיוחדות: אנרגטיים, קופצניים, מלאי חיים וחכמים. כלבים מסוג זה מבוקשים בעיקר בזכות המזג הנוח שלהם, סבלנותם לילדים וסוג השיער שלהם שכמעט ואינו נושר.
חומר למחשבה: כלבי משפחה טובים, המסתגלים בקלות לחיים בדירה בתנאי שתהיה להם מספיק פעילות גופנית. כלבים אלה, הנהנים לעתים מנטייה של בעליהם לפנק אותם, זקוקים לאילוף ולהצבת גבולות ברורים. מומלץ לשים לב לפרווה שלהם, לסרקם פעמיים בשבוע ודאוג לתספורת כל כמה חודשים, או לפחות לקוקו שימנע מהשיער להיכנס לעיניים.

דוברמן
היסטוריה ותפקיד: מקורו בגרמניה והוא למעשה הכלאה של הרבה גזעים עם חוש מפותח לשמירה וללחימה.
תכונות אופי ויכולות מיוחדות: הדוברמן הוא כלב חסר פחד שלא יהסס להבריח פולשים ולהגן על הטריטוריה שלו ועל בעליו. הוא בעל נאמנות עיוורת לבעליו, מלא חיים, אמיץ, אנרגטי, נחוש, אימפולסיבי ולכן חייב להיות מאוזן. הדרך להשיג זאת היא עם בעלים רגועים, עדינים אך אסרטיביים.
חומר למחשבה: לא כל אחד יכול לגדל דוברמן וחשוב להתחיל לחנך אותו מגיל צעיר ולהראות לו מי הבוס. יש לקחת בחשבון שהדוברמן חשדן כלפי אנשים זרים וחוש השמירה שלו מאוד מפותח, גם כשהוא אמור לשמש רק כחיית מחמד. הוא כלב מאוד אמוציונאלי ולא אוהב קונפליקטים, זקוק לטיולים ולא יכול לסבול את העובדה שהוא קשור בחצר.

בורדר קולי
היסטוריה ותפקיד: כלב רועים שמקורו באנגליה, ותפקידו לשמור ולאגד את העדר.
תכונות אופי ויכולות מיוחדות: מלא אנרגיות, נחוש ועדין מטבעו. למרות שהוא כלב עבודה עם גנים מאוד חזקים ומשפיעים, הוא מסור לבעליו וקל לאילוף בגלל האינטליגנציה הגבוהה שלו. הוא מתעניין בזרים אבל לרוב אינו אגרסיבי, בעל חוש ריח מצוין אבל משתמש יותר בחוש הראייה שלו. בעדר הוא בעיקר מסתכל על הכבשים ומהפנט אותן במבטו כשהן סוטות מהקבוצה.
חומר למחשבה: כלב מקסים ואינטליגנט עם יופי חיצוני מאוד בולט, אבל רצוי שיישאר כלב רועים ולא יגיע למשפחה בעיר שלא יכולה לספק צרכים אלו. כמעט בלתי אפשרי להוציא את תכונות כלב הרועים מהבורדר, קשה לו מאוד להסתגל לחיים עירוניים, אבל הוא כן יכול להיות כלב משפחה. חשוב לזכור כי אם לא יוציא כמות גדולה של אנרגיה, הוא עלול להרוס את הבית. הוא נוטה לרדוף אחרי אופניים או חתולים, וכמעט כל דבר שזז מהר יכול להוציא אותו מאיזון ולגרום לו לרצות לתפוס אותו. בהעדר עדר, הוא גם יכול לסדר את הילדים בקבוצה.