הצעת חוק לצמצום התרבות בעלי החיים המשוטטים עברה בכנסת

השבוע עבר החוק, שבמסגרתו יועברו 4.5 מיליון ₪ עבור פתרון בעיית בעלי החיים המשוטטים והפחתת הסבל שלהם, בין השאר באמצעות ניתוחי עיקור וסירוס

הצעת החוק לצמצום התרבות בעלי החיים המשוטטים של חברי הכנסת גלעד ארדן ורונית תירוש עברה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ברוב של 31 ח"כ וללא מתנגדים. לפי החוק החדש יקבל משרד החקלאות תוספת תקציב שנתית של 4.5 מיליון שקלים, שיועברו להתמודדות עם בעלי החיים המשוטטים, בין היתר לניתוחי עיקור וסירוס. מטרות החוק הן: צמצום כמות בעלי חיים משוטטים שבאים לעולם ואין להם דורש, צמצום כמות בעלי החיים המומתים כל שנה בישראל והפחתת הסבל הנגרם לבעלי חיים המשוטטים, שרבים מהם מתים מרעב, צמא, מחלות, התעללות או תאונות דרכים. חוק מהפכני וחשוב זה מציב אותנו לצד מדינות המערב המתקדמות בכל הקשור להתרבות בעלי החיים המשוטטים.

ההצעה עברה הליכי חקיקה ארוכים ומפותלים והסתייגויות רבות, ובדרך קמו לה מתנגדים רבים שסיכנו אותה. אגודת צער בעלי חיים בישראל בסיועו של עו"ד עידן אבוהב נלחמה לכל אורך הדרך כדי לשמר רוב בכל ההצבעות במליאה ובוועדת החינוך. ביום ההצבעה גויסו עובדים ומתנדבים רבים מהאגודה, אשר חיים יום יום את סבלם של בעלי החיים שאין להם בית, ושכנעו את חברי הכנסת לתמוך בחוק ולהקטין את סבלם של בעלי החיים. אין ספק שאהבת בעלי חיים והדאגה הכנה לרווחתם, כפי שהשתקפה מעיניהם ומדבריהם של פעילי האגודה, הביאה לכך שחברי כנסת רבים השתכנעו לתמוך בחוק.

על פי הערכות, בכל שנה ננטשים בישראל כמאה אלף כלבים (חלקם מובאים לעמותות השונות וחלקם ננטשים ברחוב). בנוסף להם חיים ברחוב למעלה משני מיליון חתולים המתרבים בצורה לא מבוקרת. לצערנו, מספר האנשים המאמצים בכל שנה חיות מחמד אלה קטן בהרבה ממספר בעלי החיים הנטושים וחסרי הבית, והתוצאות הן התפוצצות אוכלוסין במכלאות וחיים מלאי סבל לבעלי החיים ברחוב, שבדרך כלל מסתיימים במוות המלווה בייסורים קשים.

אחד הפתרונות לבעיית ההתרבות הבלתי מבוקרת של בעלי החיים המשוטטים הוא עיקור וסירוס. הליכים רפואיים אלה מתבצעים בהרדמה מלאה וההתאוששות מהם מהירה מאוד. כמו כן היתרונות הבריאותיים רבים: תוחלת החיים של בעל חיים מעוקר או מסורס עולה, איכות חייו משתפרת והסיכוי לחלות במחלות שונות מופחת באופן משמעותי. זכרים מסורסים הופכים לפחות תוקפניים, נטייתם לברוח, לשוטט ולרדוף אחר נקבות מיוחמות קטנה, הם לא מנהלים קרבות עם זכרים אחרים ולא מטרידים את בעליהם ואת הסביבה. סירוס חתולים אף מקטין את נטייתם לסמן טריטוריה. נקבות מעוקרות הופכות לרגועות יותר, אינן מושכות זכרים, אינן מדממות, וההריונות שנחסכים מהן מאריכים את תוחלת חייהן.

אנו באגודת צער בעלי חיים בישראל מברכים על החוק החדש. אנו מקווים כי זוהי תחילתה של תקופה נאורה והומאנית עבור בעלי החיים המשוטטים, ומייחלים ליום בו נראה פחות ופחות בעלי חיים סובלים ברחובות וליום בו ייעצר הזרם האדיר של בעלי החיים המובאים אל האגודות.