שבב אלקטרוני לכלבים

מהו שבב אלקטרוני? למה חשוב לשבב כלבים? מה אומר החוק? ואיך מעבירים בעלות על כלב, כך שבמקרה ויאבד ניתן יהיה להשיבו לבעליו?

מאת נעמה רולניק, יועצת אימוצים באגודה ומאלפת כלבים
צילום: צילום מוצרים vipdesign

מהו שבב אלקטרוני?



שבב הוא רכיב אלקטרוני קטן בגודל של גרגר אורז שמוחדר לכלב באזור העורף פעם אחת בחייו. את השבב ניתן לקרוא באמצעות מכשיר קורא שבבים שנמצא אצל וטרינרים, פקחים או סורקים. בקריאת השבב יופיע על צג המכשיר מספר/בר קוד שאותו יש להכניס לאתר האינטרנט של משרד החקלאות שנקרא "מאגר ארצי לרישום כלבים". המידע שיעלה שם הוא: שם הכלב, סוגו, גילו, מתי חוסן לאחרונה והאם הוא מסורס/ מעוקרת. בנוסף יעלו גם פרטי הבעלים: שם, כתובת ומספר טלפון ליצירת קשר.

השבבים מאפשרים לעקוב אחרי אוכלוסיית הכלבים בישראל ולאסוף נתונים סטטיסטיים שונים וכמובן ניתן להשיב באמצעותם כלבים אובדים לבעליהם. בניגוד למה שרבים חושבים, השבבים אינם עובדים כמו GPS ולא ניתן בעזרתם להתחקות אחר צעדי הכלב ולדעת מה המיקום שלו.

למה חשוב לשבב את הכלב?

השבב הוא למעשה תעודת הזהות של הכלב. כאשר כלב הולך לאיבוד, באמצעות סריקת השבב ניתן למצוא את פרטי בעליו, ליצור עמם קשר ולהשיבו הביתה. אם הכלב אינו משובב למוצאים אין אפשרות מידית לאתר את הבעלים, וגם אם הם עושים מאמצים, כדוגמת פרסום תמונתו ברשתות החברתיות, לא תמיד בעליו יחשפו לפרסום.

בנוסף, השבב מהווה הוכחת בעלות על הכלב. במקרים של גניבת כלב ומכירתו לבעלים חדשים או אימוץ של כלב אובד, כאשר הבעלים החדשים יגיעו לווטרינר לצורך חיסון, חובה על הווטרינר לסרוק את הכלב. במידה והוא מוצא כי הבעלים אינם רשומים במרכז השבבים כבעלי הכלב, על הווטרינר לוודא כי יש לכלב אישור ויתור בעלות מהבעלים הקודמים. אם אין אישור כזה, מבחינה חוקית הכלב מחויב לחזור לבעליו הרשומים בשבב.

מה אומר החוק?

על פי החוק בישראל, חובה לשבב כלבים. לרוב הדבר מתבצע בגיל 3 חודשים, כאשר יחד עם החיסון נגד מחלת הכלבת, מוחדר לכלב גם שבב.

בכל מקרה על בעלי הכלב, ולא משנה באיזה גיל הוא היה כשהם אימצו אותו, לוודא כי הכלב משובב. אם הוא אינו משובב, חובה עליהם לעשות זאת. במידה והוא משובב והם אימצו אותו מכלבייה או קיבלו אותו מבעליו הקודמים, עליהם להעביר בעלות בצורה מסודרת ולעדכן את פרטיהם במאגר הארצי לרישום כלבים לאחר שבעליו הקודמים הרשומים כבעלי הכלב ויתרו על הבעלות מול המחלקה הווטרינרית. במצב הפוך, בעלים שמעבירים את כלבם למישהו אחר צריכים לוודא כי הבעלות עברה למאמצים החדשים.

פעם בשנה הבעלים של הכלב מחויבים להגיע אתו למחלקה הווטרינרית העירונית או לווטרינר פרטי במקום מגוריהם כדי לחסן אותו נגד מחלת הכלבת. בעת חיסון הכלב משולמת אגרה שנתית להחזקת כלב. בעקבות חוק שעבר ביוזמת האגודה במטרה לעודד עיקור וסירוס ולמנוע התרבות בלתי מבוקרת, אם הכלב מסורס או הכלבה מעוקרת האגרה תהיה נמוכה (53.5 ₪), ואילו בעלים לכלב לא מסורס או כלבה שאינה מעוקרת ישלמו אגרה בגובה של 370 ₪.  

לא לקחת סיכון

ישנם אנשים שבוחרים במודע לא לשבב את הכלב שלהם מחשש שהפרטים שלהם יהיו גלויים או פשוט מבחירה חסרת אחריות, שכל מה שעומד מאחוריה היא הימנעות מתשלום על החזקת כלב והתחמקות מתשלום קנסות.

מדי יום מגיעים אל האגודה בעלי כלבים שמחפשים אחר הכלבים שלהם. כשהם נשאלים אם הכלב שלהם נושא שבב, לא פעם הם משפילים מבט כשבפיהם תירוצים כדוגמת "הוא אף פעם לא הלך לאיבוד", "הוא תמיד נמצא צמוד לרגליים שלי" ועוד. חשוב להבין שרגע אחד של הסחת דעת קטנה, רעש חזק פתאומי שמבהיל את הכלב או כל גירוי אחר יכולים לגרום לבריחתו של הכלב. ואז, אם הכלב אינו משובב, גם אם מישהו מצא אותו והוא באמת מעוניין לעזור אין לו דרך לאתר את הבעלים.

הניסיון מלמד ש…

החשיבות לשבב כלבים באה לידי ביטוי כמעט מדי יום בעבודה השוטפת באגודה, ואנו עדים למפגשים מרגשים עד דמעות של כלבים אובדים עם בעליהם, לעתים אחרי תקופה ארוכה מאוד שבמהלכה הבעלים חיפשו אחר כלבם והיו אכולי רגשות אשם בנוגע למה עלה בגורלו. כלבים שנמצאים משוטטים ומגיעים אלינו נסרקים על ידי קורא שבבים וכך אנו מצליחים ליצור קשר עם בעליהם. בעלים לכלבים שאינם משובבים מגיעים אלינו כשהם מחפשים אחר חברם הטוב על ארבע, ואם הוא אכן הגיע אלינו הוא יוצא לביתו כשהוא משובב ומחוסן. וכמובן שכל כלב שיוצא לאימוץ מהאגודה יוצא לביתו החדש כשהוא משובב, מחוסן ומסורס/מעוקרת.  

והנה כמה דוגמאות: מוקי הפקינז שנגנב מבעליו נמכר לאשה שלא בדקה אם הוא נושא שבב. לאחר שאבד והובא לאגודה הוא נסרק וכך הצלחנו להשיבו לבעליו המקוריים שלוש שנים לאחר שנלקח מהם. גם הכלב שמוליק נגנב מביתו בקיבוץ הגושרים ובעליו כבר החלו לאבד תקווה. כעבור שנה וחצי הוא נקשר לשער האגודה והודות לשבב החזרנו אותו לבעליו הנרגשים. בעליה של דובה, האסקית סיבירית יפהפייה ממושב אורה, חיפשו אחריה במשך 8 חודשים עד שעובדת האגודה הבחינה בה משוטטת בחוף הים ובאמצעות השבב היא חזרה לביתה. המזל שיחק גם ללאקי, ששייך למשפחה מחיפה ולא ברור כיצד הגיע לתל אביב, שם נמצא קשור בחצר בניין על ידי אזרחית ערנית שהתקשרה אלינו. באמצעות השבב מצאנו את בעליו המודאגים שהגיעו לאסוף אותו. הבעלים של טיגה, שלא דאגו לשבב אותו, למדו את הלקח בדרך הקשה. טיגה בעל שלוש הרגליים הלך לאיבוד, נמצא ברחוב על ידי מתנדב האגודה ואנו פרסמנו את תמונתו ברשתות החברתיות. השיתופים הרבים הגיעו בסופו של דבר אל בעליו, שקיבלו אותו בחזרה לאחר שמוקי קיבל חיסונים ושבב במרפאת האגודה.      

השבב האלקטרוני הוא אמצעי חשוב מעין כמוהו ועל בעלי הכלב לקחת אחריות ולטפל בו כמו שצריך. חלק מהאחריות שבגידול כלב היא לחסן אותו בזמן, לדאוג שהוא משובב, ולוודא שהפרטים במאגר הארצי מעודכנים, כך שבמקרה הצורך ניתן יהיה לאתר את הבעלים באמצעות השבב.

לכתבת וידאו על שבבים אלקטרוניים לחצו כאן.