תינוקות וחתולים: כיצד להכין את החתול לבואו של הפעוט הביתה?

מזל טוב! הלידה מתקרבת, אך עם כל ההתרגשות שמסביב אתם מוטרדים כיצד יסתדר הרך הנולד עם החתול הוותיק שלכם. הכנה נכונה של החתול לקראת השינוי בבית תהפוך אתכם למשפחה רגועה ומאושרת

מאת אורלי זכאי, מטפלת מוסמכת ברפואה סינית בבעלי חיים ומומחית להתנהגות חתולים

 

כמעט הכל מוכן. קראתם את כל הספרים האפשריים, בחרתם כמה שמות, אתם יודעים בדיוק באיזה גוון של כחול תרצו את העגלה שלכם, אתם מתמידים ללכת לקורס הכנה ללידה ואתם לגמרי מרגישים מוכנים נפשית להיות הורים.

עצרו רגע… שכחתם דבר חשוב! לחתול שלכם אין מושג שתינוק חדש מגיע הביתה והחיים עומדים להשתנות, ולכן חשוב שתכינו גם אותו עוד לפני הלידה. תסתכלו לרגע על המצב דרך העיניים של החתול שלכם: כשתינוק מגיע הביתה בלי שום הכנה מוקדמת, מבחינתו הוא פולש רעשן מאוד שגוזל המון תשומת לב. זה לא הרושם שאנחנו רוצים שהחתול יקבל, ואנחנו הרי מעדיפים שהם יהיו חברים טובים.

חשוב לציין כי במידה וקיימות בעיות התנהגות כמו עשיית צרכים מחוץ לארגז, תוקפנות וכד', יש לטפל בהן כבר במהלך ההיריון ולפני הולדת התינוק. לבעיות כאלה יש סיבות שונות, כמו תנאים סביבתיים לא נכונים, ולכן מומלץ להתייעץ עם מטפל התנהגותי מקצועי שיזהה אותן ויציע דרכים לפתרון הבעיה.

כאמור, הכנת החתול לבואו של הפעוט החמוד ולשינויים שעומדים להתרחש בבית צריכה להיעשות באופן הדרגתי עוד לפני הלידה, כדי שהמפגש לא יהיה כל כך מלחיץ. לפניכם כמה טיפים שיוכלו להקל על כל הצדדים:

– תרגילו את החתול לקולות ולריחות של תינוקות. תמרחו את הקרם שבו תשתמשו עבור התינוק, תנו לחתול להריח אתכם ואז תנו לו חטיף טעים. ככה הוא יקשר את הריח לחוויה חיובית.

– תזמינו אליכם חברים עם תינוק ותאפשרו לחתול להסתובב בחדר ולהריח את התינוק. לטפו אותו ותנו לחתול חטיף.

– תנו לחתול לרחרח ולהתרגל לאזור שהכנתם בבית עבור התינוק, בין אם זה בחדר שלכם או בחדר נפרד. חשוב שתספקו כבר בשלב הזה את יצר הסקרנות של החתול, כך שהעניין שלו באזור זה ילך ויפחת.

– אם אתם לא רוצים שהחתול יעלה על מיטת התינוק, מומלץ לכסות אותה ביריעת ניילון ולהדביק בצד העליון דבק דו-צדדי, כך שהדבק יישאר חשוף. אחרי שהחתול יעלה על המיטה כמה פעמים, הוא יבין שהמשטח הזה לא נעים לו.

– אם אתם ממש לא רוצים שהחתול ייכנס לחדר של התינוק, תוכלו להתקין מראש דלת רשת.

– בסמוך לחזרה מבית החולים כדאי להביא הביתה חיתול או בגד של התינוק ולתת לחתול להתרגל לריח.

– עם חזרתכם הביתה עם התינוק לטפו את החתול ותנו לו להריח אתכם ואת התינוק בזהירות. תזכרו שהחתול התגעגע אליכם, ולכן חשוב שלא תסגרו אותו בחדר לבד עד שתתארגנו בגלל שזה עלול להלחיץ אותו מאוד ולהגביר את סקרנותו.

– השתדלו לשחק עם החתול ולשמור על שגרת המשחקים, הליטופים, הסירוק ובעצם כל דבר שהחתול רגיל אליו גם אחרי שהתינוק כבר נמצא בבית.

לסיכום, חשוב לשמור על שגרת החיים של החתול ולתת לו להרגיש שהוא חלק בלתי נפרד מהמשפחה. למרות הקושי וחוסר הזמן המובנים, אל תזנחו את החתול שלכם. נתינת תשומת הלב לחתול תחסוך ממנו סטרס ותמנע בעיות התנהגות שעלולות לצוץ בהמשך.

תינוק וחתול. צילום: ד"ר איה פרי
תינוק וחתול. צילום: ד"ר איה פרי