תהיה בנאדם – תדאג לכלב שלך

השרים שלום שמחון וגדעון עזרא ביקרו באגודה והכריזו על פתיחת מבצע ארצי לעידוד עיקור וסירוס כלבים

בתחילת השבוע ביקרו באגודה שר החקלאות שלום שמחון, והשר להגנת הסביבה גדעון עזרא. השרים ערכו סיור במתקני האגודה, שוחחו עם העובדים ועם המתנדבים במקום, ולאחר מכן הכריזו על פתיחת מבצע ארצי, שנועד לשפר את חייהם של כלל אוכלוסיית הכלבים בישראל באמצעות עידוד עיקור וסירוס וסבסוד חלק ניכר מהניתוחים הללו.

עשרות אלפי כלבים ננטשים בישראל מדי שנה. לצערנו, מספר הכלבים חסרי הבית גדול הרבה יותר ממספר האנשים המאמצים כלבים, וכתוצאה מכך כלבים רבים נמצאים במשך תקופות ארוכות בכלביות שונות ואילו אחרים מוצאים את מותם ברחוב או בזריקת הרדמה. מטרת המבצע הנה לצמצם את מספר המלטות הגורים, שעבור רובם לא נמצאים בתים מאמצים, ולמנוע מהם סבל רב. "העיקור והסירוס הם הדרך הנכונה וההומאנית להפסקת מעגל הקסמים הנמשך שנים של מאות אלפי המלטות ומאות אלפי המתות", אמרו שמחון ועזרא.

אנו, באגודת צער בעלי חיים בישראל, מעודדים את מבצע העיקור והסירוס של הכלבים ולוקחים בו חלק פעיל. במרפאה הווטרינרית שלנו מבוצעים הניתוחים הללו במחירים נמוכים יותר מהמחירים המומלצים של משרד החקלאות: סירוס כלב: 300 ₪, עיקור כלבה קטנה: 350 ₪, עיקור כלבה בינונית: 380 ₪, עיקור כלבה גדולה: 450 ₪. כמו כן, מבצע עיקור וסירוס החתולים באגודה עדיין נמשך, ובמסגרתו אנו מסרסים ומעקרים חתולים במחירים נמוכים במיוחד.

המבצע הארצי לעיקור וסירוס הכלבים, שתוקצב בסכום של 2 מיליון ₪ במימון משרד החקלאות והמשרד להגנת הסביבה ובסיוע משרד האוצר, ילווה בקמפיין רדיו בהובלת השחקנית אורנה בנאי. יש לציין כי המבצע מתקיים זו השנה השנייה; בשנה שעברה עוקרו וסורסו כ-10,000 כלבים, ולאור ההצלחה הוחלט לקיים את המבצע גם השנה.

מסקר עמדות שערכו משרדי הממשלה הנ"ל לפני ההכרזה על המבצע, עלה כי הרוב הגדול של בעלי הכלבים (80%) מודע לכך כי גורי כלבים מומתים בכלביות או נזנחים ברחובות, ועדיין רבים מעדיפים שלא לעקר ולסרס את כלביהם. לעומת זאת רבים חוששים מתופעות לוואי ואף טוענים שהעיקור אינו מוסרי או אינו טבעי.

ד"ר דגנית בן דב, הממונה על חוק צער בעלי חיים במשרד החקלאות, הסבירה במהלך הביקור באגודה כי לסירוס ולעיקור יתרונות רבים: הם משפרים את איכות חייהם ואת התנהגותם של הכלבים, מונעים מחלות שונות, ותופעות הלוואי של הניתוחים הללו שוליות וניתנות להפחתה עם טיפול נכון. לגבי סוגיית המוסריות, הסבירה ד"ר בן דב, כי הדחף המיני של כלבים הוא הורמונלי בלבד וכך גם אינסטינקט האמהות. כאשר מונעים את יצירת ההורמונים המכתיבים את ההתנהגות המינית, הכלבים אינם חשים בחסר כלשהו, וכאשר מונעים את ההתעברות וההיריון, הכלבה אינה מרגישה בחסך כלשהו.