מצילים את הסוסים ואת החמורים

באורוות האגודה מטופלים סוסים וחמורים שעברו התעללות או הזנחה. תהליך השיקום שלהם ארוך, מורכב וכרוך בעלויות כספיות גבוהות של מזון איכותי ושל טיפולים רפואיים מקצועיים ומקיפים

עבור בני אדם רבים מסמל הסוס חופש, ובדמיונם עולות תמונות של סוסים אציליים הנהנים לדהור במרחבים פתוחים או מטופלים בחווה מקצועית ומפנקת. לצערנו, תמונות אלה אינן מייצגות את המציאות, וגם במאה ה-21 סוסים וחמורים רבים משמשים ככלי רכב וסובלים מהזנחה פושעת ומהתעללות יומיומית.

תמונת מצב
בעליהם של סוסים ושל חמורים רבים מעבידים אותם מעבר לגבול יכולתם ובניגוד מוחלט לחוק צער בעלי חיים: הם רותמים אותם לעגלות עמוסות וכבדות, מעבידים אותם בפרך בתנאים קשים במשך שעות רבות מבלי לספק להם מזון ומים, מכים אותם נמרצות, משכירים אותם לאחרים, מזניחים בעיות רפואיות אשר מחריפות ללא טיפול נאות, ולעתים אף נוטשים אותם כאשר כוחותיהם אוזלים.
לא פעם נעשה שימוש ברתמות מאולתרות העשויות מברזלים חלודים ומחבלים, שגורמות לבעלי החיים האומללים לשפשופים, לפצעים עמוקים ולדלקות חריפות. פעמים רבות הם גם נופלים קורבן להתעללות מכוונת ואכזרית מצד בעליהם או מאנשים זרים. בנוסף, העגלונים מתקשים להשתלב בתנועה העירונית וכך מעמידים בסכנה לא רק את עצמם ואת בעל החיים, אלא גם נהגים, נוסעים ועוברי אורח.
חמורים וסוסים הם בעלי חיים בעלי כוח סבל גדול ומסוגלים לתפקד בתנאים קשים מאוד, גם כאשר הם סובלים מבעיות רפואיות, עד לרגע הקריטי שבו הם מתמוטטים. מצבם הבריאותי של החמורים ושל הסוסים המוזנחים מחפיר, וללא טיפול מקצועי הם גוועים לאט ובייסורים מפצעים, מחלות, רעב והתייבשות.

מצבם הבריאותי של החמורים ושל הסוסים המוזנחים מחפיר
מצבם הבריאותי של החמורים ושל הסוסים המוזנחים מחפיר

תהליך הקליטה והשיקום
מאז הקמתה בשנת 1927 קולטת אגודת צער בעלי חיים בישראל סוסים וחמורים הסובלים מהזנחה ומהתעללות ודואגת לשיקומם. בעלי חיים אלה מגיעים אלינו בדרך כלל בעקבות דיווחים של עוברי אורח מכל קצוות הארץ, והאגודה היא בין המקומות היחידים הדואגים לקלוט אותם ולטפל בהם. מסיבה זו חשוב מאוד לא להתעלם ממראהו המוזנח של סוס או של חמור, ויש לדווח על כך לרשות העירונית, למשטרה או לאגודה.
כאמור, סוסים וחמורים רבים מגיעים אלינו במצב רפואי ירוד, כשהם סובלים מתת-תזונה, מפציעות שונות, מדלקות פרקים, מטלפיים רקובים, מזיהומים ומבעיות בריאותיות נוספות המצריכות שיקום ארוך.
עם הגעתם לאגודה עוברים הסוסים והחמורים בדיקה רפואית על ידי וטרינרים המומחים בטיפול בבעלי חיים אלה. לאחר מכן הם נבדקים על ידי מטלפים ומפרזלים מקצועיים, ובהתאם להחלטת אנשי המקצוע הללו מתבצע המשך הטיפול, אשר כולל בדרך כלל טילוף ופרזול באופן שוטף, מתן חיסונים שונים (כלבת, טטנוס, שפעת), תילוע והשתלת שבב אלקטרוני. השיקום, אשר יכול להימשך חודשים ארוכים, תלוי בדיאגנוזה הספציפית של כל בעל חיים, וכולל מתן תוספי מזון וויטמינים, ניתוחים שונים וטיפולים פיזיותרפיים.
ההוצאות הגדולות הכרוכות בטיפול בסוסים ובחמורים מסתכמות בעשרות אלפי שקלים בכל חודש, אך למרות הקושי הכלכלי אנו גאים בעובדה כי בחמש השנים האחרונות טיפלה האגודה בלמעלה מ-500 סוסים וחמורים מכל רחבי הארץ, אשר שוקמו ומצאו בתים חדשים.

מציאת בית חדש
זמן השהייה של הסוסים ושל החמורים באורוות האגודה משתנה בהתאם למצבם הרפואי ותלוי במציאת בית חדש עבורם. כל פנייה לאמצם נבדקת היטב, ואנשי האגודה נוסעים לכל בית פוטנציאלי כדי לוודא בביטחון מוחלט כי לבעלים העתידיים ניסיון מוכח בגידול סוסים וחמורים וכי בעלי החיים יהיו תחת פיקוח וטרינרי. הסוסים והחמורים נמסרים ללא תמורה לבעליהם החדשים, אשר מתחייבים להשיבם לאגודה אם לא יוכלו מסיבה כלשהי להמשיך לטפל בהם. מאמצים גדולים אלה נעשים על מנת להבטיח כי הסוסים והחמורים, אשר סבלו מהתעללות ומהזנחה, יחיו ברווחה, יזכו לטיפול הולם ולא ישובו למעגל הסבל.
במקביל פועלת האגודה לצמצום סבלם של הסוסים ושל החמורים במישור הפרלמנטרי על ידי קידום חוקים לרווחתם ובמישור המשפטי על ידי העמדה לדין של עבריינים.

האגודה עושה את מרב המאמצים להעניק לסוסים ולחמורים את התנאים הטובים ביותר
האגודה עושה את מרב המאמצים להעניק לסוסים ולחמורים את התנאים הטובים ביותר

טילוף ופרזול
הזנחת הטלפיים ושחיקתם הן תופעות שכיחות בקרב הסוסים והחמורים המגיעים אלינו ומצריכות טיפול ממושך ויקר על ידי מטלף ומפרזל מקצועיים. הסוסים והחמורים זקוקים לטילוף באופן שוטף, ובהעדרו הם חווים כאבי תופת וסובלים מבעיות קשות, היכולות לגרום לעיוותים, צליעות, פצעים פתוחים, דלקות ועוד.
תפקיד פרסת הברזל של הסוס להגן על הטלף משחיקה. בתהליך הפרזול, הנעשה אחת לכמה שבועות, מסירים את הפרסה הקיימת, מקצרים את הטלף, מטלפים אותו ומתקינים פרסה מתאימה. כאשר סוסים אינם זוכים לטיפול מקצועי והתקנת הפרסה מתבצעת בצורה חובבנית, הם סובלים מלחץ גדול על הטלף שעלול להוביל לדלקות פרקים, למתיחת גידים ולבעיות שרירים.

עזרו לנו לעזור להם
תהליך השיקום של החמורים ושל הסוסים ארוך, מורכב וכרוך בעלויות כספיות גבוהות של מזון איכותי ושל טיפולים רפואיים מקצועיים ומקיפים. באורוות האגודה מטופלים כ-20 סוסים וחמורים, כאשר העלות הממוצעת לאחזקת סוס ולטיפול בו מגיעה לסכום הגבוה מ-3000 ₪ בכל חודש. אנו עושים את מרב המאמצים על מנת להעניק לסוסים ולחמורים את התנאים הטובים ביותר במהלך שיקומם לצד טיפול מיטבי של טובי הווטרינרים, וזאת הודות לתרומות של אנשים יקרים.
כדי לעמוד במשימה חשובה זו אנו זקוקים לעזרתכם בתרומה לכיסוי הוצאות שוטפות אלה, וכן לשיפור תנאיהם של החמורים ושל הסוסים החוסים באגודה (רכישת ציוד מיוחד, שיפוץ האורוות והרחבתן, ניתוחים יקרים ועוד).