מחדל: מדוע עיריית ר"ג מאפשרת קיום אירועים שפוגעים בבעלי החיים?

מסיבה רועשת בפארק הלאומי ברמת גן פגעה ברווחת החיות בספארי הסמוך ואף הביאה למותה של זברה, שלחה האגודה מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים למנכ"ל הפארק, ובו דרישה לבטל אירועים דומים שעתידים להתקיים בחודשים הקרובים

לפני כמה חודשים התקיימה בפארק הלאומי ברמת גן מסיבה רועשת בהיתר הרשות המקומית. עצמת המוסיקה שהושמעה במקום, שנמצא סמוך למרכז הזואולוגי רמת גן (הספארי), בניגוד לחוק למניעת מפגעים ולתקנות לפיו, השפיעה על החיות שחוסות במרכז, שהחלו להשתולל. בעקבות הרעש והמצוקה שאליה נכנסו בעלי החיים, לכאורה, זברה אחת שברה חוליות בגבה, ובמשך שעות ארוכות סבלה מכאבים עד שלמחרת הומתה.

ממידע אשר הועבר אלינו עולה, כי מדידת הרעש שהיתה אמורה להיערך במקום מטעם הספארי לא בוצעה, וכי למרות סיכומים מוקדמים בין הספארי לבין הפארק הלאומי (עצמת הדציבלים, מיקום האירוע בפארק, כיוון הרמקולים, מיקום הבמה, הגדלת מספר המטפלים ועוד), במבחן התוצאה לא היה בהם כדי להועיל.

באופן תמוה, לאחרונה העניקה עיריית רמת גן היתרים לקיום שני אירועים דומים באותו מקום, בפורים ובפסח, וכדי להוסיף חטא על פשע, פורסם כי פסטיבל המוסיקה האלקטרונית בפסח מיועד לעורר מודעות למצבן של חיות הבר בעולם. וכך, מחד מאפשרת הרשות המקומית עריכת אירוע המוני רועש ליד הספארי, אשר מהווה צער בעלי חיים, תוך שלל עבירות על דינים שונים, וזאת, לכאורה, כדי לאסוף כסף לסייע להן, ומאידך פוגעת בהן תוך כדי כך.  

בעקבות האמור לעיל, הוציאה האגודה למנכ"ל חברת הפארק הלאומי מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים, ובו דרישה לבטל את האירועים העתידיים, כולל אפשרות של האגודה לפנות לבתי משפט בבקשה לקבלת צווי מניעה ולהגיש תלונה למשטרה בגין חשדות למעשים פליליים. בין השאר נכתב במכתב, אשר נשלח גם לבכירים בעירייה ובמשרדי הממשלה הרלוונטיים: "כפי הנראה, לא די במאורעות קשים אלה על מנת שעיריית רמת גן 'תתעורר', תבין באופן ברור וחד משמעי ותפיק לקחים חיוניים מהמקרה ותגיע למסקנה המתבקשת כי אין לערוך במקום כל מסיבות נוספות במתכונת הנ"ל".

עוד נכתב: "התנהלות הרשות המקומית רמת גן איננה סבירה ואיננה מידתית, וזאת בלשון המעטה. זאת בפרט בהתחשב בכך כי קיימים מקומות חלופיים לעריכת המסיבות, וכן כי קיימים אמצעים אלקטרוניים שונים על מנת לערוך מסיבה שקטה במקום, מבלי לפגוע בבעלי החיים המצויים בשבי ומבלי להפר את חוק צער בעלי חיים".

האגודה אינה יכולה להשלים עם העובדה שחיות בר הכלואות בגן החיות יסבלו ושלוותן תופר עקב מסיבות רועשות בעלות עוצמות דציבלים גבוהות ומזיקות. יצויין כי מחקרים שונים הצביעו על השפעת רעשים על בעלי חיים בגני חיות, מהם ניתן ללמוד כי יש ברעש הקהל המשתנה במקום לגרום לבעלי החיים לסטרס רב ולנזקים פיסיים ובריאותיים. מחקרים נוספים גילו כי רעשי בנייה עזים, או אלה המתרחשים באופן בלתי צפוי, עלולים להשפיע לרעה על רווחת בעלי חיים מסוימים ולגרום לתגובת לחץ כרונית.  

עדכון:

ב-03.03.20 נערכה ישיבה בעיריית רמת גן בנוכחות אנשי הפארק הלאומי, גן החיות ספארי ונציגים מאגודת צער בעלי חיים בישראל. בישיבה התקבלה סקירה על אודות האירועים ההמוניים הרועשים בעומסי דציבלים גבוהים המתוכננים לאורך השנה בפארק הלאומי הגובל בגן החיות. בתום הישיבה קיבלה עיריית רמת גן את עמדת הזואולוגית הילה אחישר ויועץ האקוסטיקה יואב זילברשטיין מטעם אגודת צער בעלי חיים בישראל להגיע במסיבה הקרובה ובבאות אחריה לרמות הדציבלים הסבילות והמותרות על פי מחקרים שנערכו בעולם, בעת קיום אירוע כמסיבת טראנס, כולל הרמת מחסומי רעש ובולמי רעש, שיפחיתו את הרעשים לרמות מתאימות לחיות בר בשבי, והכל על מנת למנוע צער וסבל מבעלי החיים.

כמו כן הוחלט לקיים סיור מקדים למסיבה לבחינת כל ציוד הסאונד והתאמתו לרמה המקובלת, והן הזואולוגית והן יועץ האקוסטיקה מטעם האגודה יהיו נוכחים בעת האירוע במתחם חיות הבר, ימדדו את הרעשים ויעקבו אחר התנהגות בעלי החיים בעת המסיבה. סוכם בין עיריית רמת גן ואנשי אגודת צער בעלי חיים בישראל על הקמת ועדת היגוי שנתית, שתבחן כל אירוע המוני לגופו ותקבע קריטריונים לקיום אירועים המוניים בפארק.

לדברי היועצת המשפטית של אגודת צער בעלי חיים בישראל, עו"ד ענבל קידר חיים: "סיכום זה שהושג בין העירייה לאגודה הינו תוצאה של כוונות טובות ורצון אמיתי למנוע פגיעה בבעלי חיים. אנו בוחנים את הנתונים ובהמשך נמליץ לקדם אותם כתקנות וכחוקים למניעת סבל כלפי בעלי חיים ממפגעי רעשים חריגים. אנחנו כאן לפעול בכל הכלים המשפטיים העומדים לרשותנו למנוע סבל מיותר מבעלי חיים".