כלבים, ריצה וספורט

מחפשים שותף לריצות? כל מה שרציתם לדעת על פעילות גופנית עם כלבים ועל תזונה לכלבים פעילים

נהוג לומר כי כלב הוא חברו הטוב של האדם, יש המתגאים לספר כי מדובר בבן משפחה, ואחרים נעזרים בכלבים לצרכים שונים. בעשור האחרון התפתחה מגמה, אשר במסגרתה בעלי כלבים העוסקים בפעילות ספורטיבית, בעיקר ריצה, מצרפים אליהם לאימונים את חבריהם הטובים על ארבע.


שגרת אימונים

נעמה רולניק, יועצת אימוצים באגודת צער בעלי חיים בישראל ומאלפת כלבים מוסמכת, מעידה כי בשנים האחרונות מגיעים לאגודה יותר ויותר אנשים שעוסקים בספורט, המבקשים לאמץ כלב שיוכל להתלוות אליהם לאימונים.
"המטרה העיקרית שלי היא לשדך לכל אדם או משפחה את הכלב המתאים ביותר, כך שהבעלים יוכלו לספק לו את כל צרכיו ולגדל אותו כל חייו", היא מספרת. "אחד הפרמטרים החשובים הוא רמת אנרגיה דומה. חשוב להבין שכלב עם רמת אנרגיה גבוהה שלא יוציא אנרגיה בטיולים, בפעילות גופנית או במשחקים, יהיה מתוסכל ויפרוק את האנרגיה שלו בדרך אחרת, כמו הרס חפצים, חרדה או תוקפנות. לכן, אני תמיד שמחה לשדך לאנשים פעילים כלבים בעלי רמת אנרגיה גבוהה".

"לאנשים רגועים, שמעדיפים לבלות את זמנם הפנוי מול הטלוויזיה או המחשב, אמליץ לקחת כלב בוגר ונינוח שלא זקוק להרבה פעילות ויסתפק בטיולים קצרים. אנשים פעילים ומלאי מרץ, שרצים על בסיס קבוע, מרבים לטייל או מבלים שעות ארוכות מחוץ לבית בפעילות שגם הכלב יכול להצטרף אליה, ייהנו מאוד מכלב עם רמת אנרגיה גבוהה. ברגע שנוצרת שגרה של ריצות משותפות, לכלב יש תפקיד מרכזי גם במשמעת האימונים. הכלב מהווה גורם מדרבן עבור האדם לצאת ולרוץ, גם כשקצת קר או כשפחות מתחשק".

הנה כמה טיפים שמציעה נעמה רולניק לפעילות גופנית משותפת עם הכלב:

צעדים ראשונים: בדומה למתאמן מתחיל, שאינו רץ ביום האימון הראשון עשרה קילומטרים, גם כלבים צריכים להיכנס לכושר בצורה הדרגתית, כשהם תמיד קשורים ברצועה. כדאי להתחיל במרחקים קצרים ולהגביר את הקצב ואת המרחק באופן מתון ובהתאם ליכולתו של הכלב.
בכל מקרה, תמיד (ובכל מזג אוויר) יש להצטייד במים ולהקפיד על שתיית נוזלים בצורה מבוקרת בזמן הפעילות ואחריה.
חשוב להיות קשובים וערניים לכלב – אם הוא מושך אחורה, אם הוא מאט את קצב הריצה, או אם משהו נראה לא תקין – יש לעצור ולתת לכלב מעט מים או לשפוך עליו מים על מנת לקרר אותו.

גיל הכלב: ריצה ארוכה היא פעילות מאומצת שאינה מומלצת לגורים שעדיין לא סיימו את תהליך גדילתם. לכן גיל 8 חודשים הוא גיל אידיאלי להתחיל לרוץ עם הכלב. חשוב להבין שיש הבדל בין ריצה בגינת כלבים, כשהכלב יכול לבחור מתי לעצור ולנוח, לבין ריצה אחרי הבעלים, כשהכלב נאלץ להדביק את הקצב. כמובן שכל הזמן חשוב לעקוב אחר מצבו של הכלב. אם הוא התבגר ומתקשה לעמוד בקצב, אם הוא סובל מבעיה כלשהי או מהתכווצויות שרירים לאחר מאמץ – יש להפחית בפעילות ובעת הצורך לפנות לווטרינר.

צ'יף - כלב אתלטי שהגיע לגיל 8 חודשים ומוכן להתחיל להתאמן עם שותף מתאים
צ'יף – כלב אתלטי שהגיע לגיל 8 חודשים ומוכן להתחיל להתאמן עם שותף מתאים

שעות הפעילות: בעונת הקיץ, כשהטמפרטורות גבוהות, יש להימנע מאימונים בשעות החמות. גם ריצה קלה בשבת בצהריים, שבסופה מגיעים לחוף הים, עלולה להיות מסוכנת, וכשהטמפרטורות בשיאן כדאי ללכת עם הכלב לאט ולא להריץ אותו. את הריצות מומלץ לבצע בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות הערב משתי סיבות. הראשונה – המצע החם שעליו אנו רצים עלול לפצוע או לגרום כוויות בכפות רגליו של הכלב. הסיבה השנייה היא הלחתה. כלב מקרר את עצמו באמצעות הלחתה (הוצאת הלשון החוצה) וכשהוא עסוק בריצה, הוא לא יכול לעשות פעולה זו, דבר שעלול לגרום למכת חום ולמוות. צריך להבין שכלב יעשה הכל על מנת להשיג את הבעלים ולהישאר בקצב שלו, גם אם זה במחיר שהוא לא יצליח להלחית ולקרר את עצמו.

רכיבה על אופניים: כאשר רוצים לצרף את הכלב לרכיבה על אופניים (קשור לרצועה כמובן), חשוב לנקוט משנה זהירות, מאחר וכלב שאינו מורגל לרוץ לצד האופניים עלול להפיל את הרוכב או לפגוע ולהפריע לרוכבים ולרצים אחרים במסלול הריצה/רכיבה.
ראשית, אם מדובר בכלב שאינו מכיר את הפקודה "רגלי", יש צורך ללמד אותו פקודה זו. מומלץ להתחיל דווקא בריצה ולהרגיל את הכלב לרוץ לצד המתאמן ובהמשך לעבור לאופניים. כמו כן, חשוב לבדוק אם הכלב בכלל מכיר את הכלי הזה ויודע כיצד להתנהג לידו. במידה והכלב מגיב בפחד, מומלץ לחשוף אותו בהדרגה – קודם לתת לו להריח את האופניים, ללכת אתו ועם האופניים, ורק כאשר הוא מתנהג בנוח להתחיל לרכוב לאט ולהגביר את הקצב בהדרגה.

לונה - כנענית מעורבת בת שנה וחצי עושה היכרות ראשונה עם אופניים
לונה – כנענית מעורבת בת שנה וחצי עושה היכרות ראשונה עם אופניים

תזונה לכלבים פעילים

על בעלים המצרפים את כלביהם לפעילות ספורטיבית לתת את הדעת גם לנושא התזונה שלהם. לדברי סיון זילבר – תזונאית קלינית לחיות מחמד, שמעניקה ייעוץ תזונתי ובונה תפריטים לכלבים ולחתולים על פי צרכים תזונתיים ספציפיים – כלבים המבצעים פעילות מאומצת מוציאים כמויות רבות של אנרגיה ומאמצים את כלל מערכות גופם. כדי שהם לא יצרכו כמויות גדולות מדי של מזון, חשוב לתת להם מזון מזין, מלא ומאוזן, בעל דחיסות קלוריה גבוהה יותר, העשוי מרכיבים איכותיים ובעלי נעכלות גבוהה עם כמות שומן מעט גבוהה מהרגיל. לסיון המלצות נוספות:

זמן ההאכלה: חשוב לתכנן את זמן הפעילות מראש ולא להאכיל את הכלבים לפחות 4-6 שעות לפני האימון, שכן בזמן הפעילות האנרגיה מופנית לשרירים ולא לעיכול, דבר שעלול להוביל לבעיות כגון שלשול ובחילות או היפוך קיבה. את הארוחה מומלץ לתת לכלב לאחר הפעילות המאומצת כדי לספק לגופו את הנוטריאנטים שהוא צרך בזמן הפעילות. הארוחה "תתגמל" אותו על הפעולה והעבודה הקשה שהוא עשה, דבר שיגרום לו לתחושת סיפוק.

כמות המזון: לכלבים הניזונים ממזון יבש – בימים שבהם הכלב מבצע פעילות ספורטיבית מומלץ להגדיל את כמות המזון שלו, תחילה ב-15% מהכמות היומית הרגילה. יש להקפיד לשים לב למשקל הכלב ולתחושת הרעב שלו. במידה ורואים כי הכלב מתחיל לרדת במשקל, יש להעלות את כמות האכלה ב-5% נוספים (סה"כ 20% יותר מכמות האכלה הראשונית), ושוב – להשגיח על המשקל.
לכלבים הניזונים ממזון אמיתי – כמות ההאכלה היומית לכלב פעיל נעה בין 3-5 אחוזים ממשקל הכלב. לדוגמה: לכלב במשקל 20 ק"ג יש לתת 800 גרם מזון (4% ממשקל גופו), מתוכם 500 גרם עוף, 50 גרם כבד והיתר (250 גרם) מיקס של בטטה, שיבולת שועל וירקות ירוקים. מבשלים את הכל יחד כדי למנוע סיכון של פתוגנים מהבשר, ולאחר מכן ניתן להוסיף ביצה קשה עם קליפה וסרדין. חשוב לציין כי זהו לא תפריט מלא ומאוזן, אלא דוגמה לארוחה ואין להסתמך עליה באופן יומי וקבוע.

מעקב: יש להקפיד ולבדוק את מצב גופם ואת משקלם של הכלבים הפעילים ולראות כי הם אינם מאבדים ממסת השריר או מגיעים למצב של תת תזונה. בדיקה פשוטה היא להניח את שתי הידיים על עמוד השדרה של הכלב ולהעביר אותן לאורך הצלעות כלפי מטה. במצב כזה אמורים להרגיש את הצלעות בקלות (אולם שלא יהיו בולטות מדי) ולראות את המותניים בבירור. הבטן צריכה להיות מורמת במבט מהצד.

כלבים לאימוץ
"באגודה נמצאים הרבה כלבים עם אנרגיות גבוהות, שממתינים בקוצר רוח לבית חם ואוהב ולבעלים פעילים שיוציאו אתם אנרגיות", מספרת נעמה. "לכל מי שעוסק בספורט ובריצה ומחפש שותף לאימונים, אני ממליצה להגיע אלינו ולהתרשם מהכלבים המקסימים. אגב, רמת האנרגיה של הכלב לא תמיד תלויה בגודלו הפיסי. יש כלבים קטנים כמו ג'ק ראסל שהם פצצות אנרגיה, ויש כלבים גדולים עם רמת אנרגיה נמוכה כמו דוג דה בורדו או כלב רועים פרינאי. כמובן שבאגודה נמצאים הרבה כלבים מעורבים בעלי רמות אנרגיה שונות".
"בהזדמנות זו, חשוב גם להפריך את המיתוס, לפיו כלבים גדולי ממדים מתקשים להישאר שעות רבות לבד בבית או צריכים דירות רחבות ידיים. למעשה, ברגע שהכלב מוציא מספיק אנרגיה בטיולים או בריצות, הוא יעביר את רוב שעות היום בשינה ויהיה כלב מאושר ומאוזן. מכאן שגם מי שגר בדירה קטנה ועובד שעות ארוכות, יהיה בעלים נפלאים לכלבים הללו, ובסופו של יום גם הכלב וגם הבעלים ירגישו תחושת סיפוק".