הצעת חוק חדשה ביוזמת האגודה

בעלים לכלבים שאינם מסורסים או מעוקרים ישלמו אגרת חידוש רישיון גבוהה יותר, וזאת במטרה לעודד עיקור וסירוס כלבים ולמנוע התרבות יתר של כלבים לא רצויים

הצעת חוק חדשה הוגשה ביוזמתה של אגודת צער בעלי חיים בישראל בשיתוף פעולה עם ח"כ איתן כבל, יו"ר השדולה להגנה על בעלי חיים בכנסת, וחברי הכנסת פאינה קירשנבאום, ניצן הורוביץ ודב חנין. בבסיס ההצעה עומד עדכון האגרה שמשלמים בעלי כלבים לחידוש רישיון כלביהם מדי שנה, כך שבעלים לכלבים שלא עברו הליך עיקור או סירוס ישלמו אגרה הגבוהה ב-700 ₪ מאגרת רישיון המוטלת על בעלי כלבים שעברו הליך זה. מטרת ההצעה הנה עידוד עיקור וסירוס הכלבים ומניעת התרבות יתר של כלבים לא רצויים, אשר בשל העדר מספר מספק של בתים מאמצים הם נידונים לחיי סבל ברחוב או לשהייה ארוכה במכלאות.

בישראל ננטשים מדי שנה כמאה אלף כלבים, חלקם מוצאים את מותם ממחלות, מרעב, מהתייבשות, מהתעללויות ומתאונות. לדבריו של ח"כ איתן כבל: "מטרת החוק היא לצמצם בצורה ההומאנית ביותר את בעיית ריבוי הכלבים שתוצאותיה הן אלפי כלבים נטושים".

כאמור, אחת הבעיות שהתעוררו בחוק להסדרת הפיקוח על כלבים היא היכולת למצוא משפחות מאמצות לכמות גדולה כל כך של כלבים נטושים. העמותות השונות לא מסוגלות לטפל בכולם, ומחוסר מקום מרביתן אף אינן קולטות בעלי חיים נטושים הזקוקים למקלט ולהגנה ובכך אינן מותירות ברירה בקרב בעליהם, הנוטשים אותם ברחוב.

לנוכח הכמות הגדולה של כלבים שננטשים, נמסרים או נזרקים לרחוב מדי יום, קם הצורך לנסות ולצמצם את הריבוי הטבעי של הכלבים. הצעת החוק מציעה לפתור את בעיית ריבוי הכלבים חסרי הבית באמצעות צמצום הילודה הטבעית שלהם, וזאת על ידי ניתוחי העיקור והסירוס הפשוטים שאף תורמים לבריאות הכלב ומסייעים למניעת התנהגות תוקפנית. לניתוחים אלה יתרונות בולטים נוספים כגון: שמירה על בריאות הכלבים ומניעת מחלות נפוצות כמו סרטן הרחם והשחלות, סרטן העטינים, דלקת רחם, בעיות בפרוסטטה וסרטן האשכים.

התיקון בהצעת החוק נועד לעודד את הציבור לבצע ניתוח עיקור לכלבות וסירוס לכלבים באמצעות העלאת אגרות הרישיון לכלבים שלא עברו ניתוחים אלה. הפרש של 700 ₪ מדי שנה בין אגרת הרישוי המוטלת על בעל כלבה מעוקרת או כלב מסורס לבין יתר הכלבים שלא עברו ניתוח, יהווה תמריץ לבעלי הכלבים שלא לחסוך את עלות הניתוח. הצעת החוק כבר קיבלה תוקף משפטי והדיונים בה יחלו עם תום הפגרה בתחילת מושב החורף של הכנסת.

במקביל לפעילות הפרלמנטרית של האגודה ולקידום החוק בכנסת, האגודה מעודדת ניתוחים אלה, ובעלי כלבים וחתולים מוזמנים לבצע את הניתוחים במרפאה הווטרינרית שלנו במחירים נוחים.