היא רוצה אל אמא

גורת צבאים מתה לאחר שמשפחה, שסברה כי היא ננטשה, אספה אותה לביתה

חודשי האביב והקיץ מזמנים לישראלים רבים טיולים בחיק הטבע. בתקופה זו גם הטבע מתחדש, ונקבות של בעלי חיים שונים ממליטות את גוריהן. טיול כזה, שנערך על ידי משפחה מתל אביב, הסתיים במותה המצער והמיותר של גורת צבאים צעירה בת חודש וחצי.

לאחר ההמלטה נוהגות הצביות להסתיר את העופרים שלהן בין השיחים ומתרחקות מחשש שיותקפו על ידי טורפים. המטיילים, שרואים את העופרים הצעירים לבדם, וכשבראשם זיכרון הסרט הידוע במבי שנותר יתום מאמו, חושבים כי העופרים ננטשו וכי הם זקוקים לעזרה. התופעה חוזרת על עצמה מדי שנה, כאשר המטיילים לוקחים את הגור וחושבים כי הם עושים מעשה נבון. אולם למעשה בכך הם חורצים את דינו של הגור לחיים בשבי מאחר והעופרים אינם יכולים עוד לשוב לטבע ומועברים לרוב לפינות חי. אפילו נגיעה וליטוף הגור יכולים להסב לו נזק, מאחר והאם מתקשה למצוא את הגור שלה לאחר ש"נדבקו" אליו ריחות זרים. בנוסף, הצבאים עדינים מאוד ולחצים גדולים יכולים בקלות להביא למותם.

לצערנו, תרחיש זה ארע השבוע, כאשר למשרדי האגודה התקשר אדם שסיפר, כי במהלך טיול משפחתי בחולות בין אשדוד לאשקלון, הבחינו בני המשפחה בגורת צבאים מסתתרת בשיחים. המשפחה, שסברה כי הגורה ננטשה וחששה לגורלה, אספה אותה והחזיקה אותה בביתה במשך שלושה ימים.

נציגי האגודה יצאו מיד לאסוף את הגורה, שעברה בדיקה רפואית ראשונית על ידי צוות הווטרינרים שלנו ומשם הועברה ל"אפק" – בית החולים לחיות בר של רשות הטבע והגנים. למחרת היום מתה הגורה בשל מחסור בחלב אמה, הלחץ הרב והתרחקותה מהטבע.

המסר ברור: במידה ונתקלתם בעופר, אנא אל תתקרבו אליו ואל תגעו בו. השאירו אותו במקום מחבואו והתרחקו במהירות כדי לא להבהילו. אם הגור פצוע, או אם קיים חשש ממשי לחייו, יש להתקשר לרשות הטבע והגנים.