דרושים מאמצים סבלניים

רבים מאמצים גורי כלבים, אך אינם מספקים להם חינוך מתאים. לאחר שהם מוותרים עליהם, כלבים לא מחונכים אלה מתקשים למצוא בית חדש

מאת נעמה רולניק, יועצת אימוצים באגודה ומאלפת כלבים 

 

זמן פנוי מועט, ייאוש, או סתם חוסר ניסיון וידע – כל אלה הן הסיבות לכך שלאחרונה אנו נתקלים ביותר ויותר כלבים שמגיעים לגיל שנה ויותר כשהם עדיין לא מחונכים לצרכים.

מהרגע שגור מגיע לגיל שלושה חודשים ומשלים את כל החיסונים הראשוניים, יש להתחיל ולהרגיל אותו לעשיית צרכים בחוץ. מדובר במשימה לא פשוטה שדורשת הרבה סבלנות והשקעה מצד הבעלים. מאחר והגור אינו יכול להתאפק במשך הרבה שעות, בשלבים הראשונים הטיולים בחוץ צריכים להיות בתדירות גבוהה, כל שלוש שעות. במסגרת תהליך הלמידה, כאשר הכלב עושה את צרכיו בחוץ חשוב לתת לו חיזוקים וכך לתת לו להבין כי את הצרכים עושים מחוץ לבית.

יש המון יתרונות באימוץ כלבים גורים, אבל כשאתם מחליטים לאמץ גור, בראש ובראשונה צריך לחשוב עליו, על הצרכים הבסיסיים שלו והאם תוכלו למלא אותם. כשאתם לוקחים גור ומשאירים אותו שמונה שעות לבד בבית, אל תצפו שהוא יחנך את עצמו לבד או ילמד להתאפק בכוחות עצמו. אותו כלב יעשה את צרכיו בבית מחוסר ברירה, וכשאין מי שייתקן אותו הוא פשוט יבין שזאת ההתנהגות הנכונה, וההרגל לעשות צרכים רק במקלחת או במרפסת (תלוי היכן היה נעול) יתקבע.

סיטואציות כאלה מביאות את המאמצים לייאוש מהכלב ולא פעם גם להחלטה למסור אותו. הבעיה היא שעכשיו הכלב הוא כבר לא אותו גור חמוד ומתוק שסיכוייו למצוא בית גבוהים, אלא כלב בוגר שעדיין לא קיבל חינוך בסיסי של עשיית צרכים בחוץ, וסיכוייו למצוא בית חדש יורדים פלאים. כך יוצאים מופסדים שני הצדדים: הכלב שצריך להתמודד עם עשרות כלבים אחרים על תשומת לבם של מאמצים פוטנציאליים כשנתוני הפתיחה שלו בעייתיים, והבעלים שלא פעם מרגישים תחושות תסכול והחמצה, בעיקר כשבסיפור מעורבים גם ילדים.

כאשר גור אינו לומד לעשות את צרכיו בחוץ במהלך התקופה הקריטית שבה הוא אמור ללמוד זאת, קשה יותר לתקן אותו בשלב מאוחר יותר. הלימוד המאוחר דורש הרבה יותר סבלנות והשקעה מצד המאמצים, ולעתים גם קבלת עזרה ממאלף מקצועי. בסופו של דבר, מדובר בכלבים מקסימים המתקשים למצוא בית שלא באשמתם בגלל התנהגות בעליהם, וכל שהם מבקשים זה הזדמנות נוספת מבעלים חדשים שישקיעו מאמצים לחנך אותם ולזכות בכל כך הרבה אהבה בתמורה.

סנדי, לוסי, בלה ופינוקיו הם רק כמה מהדוגמאות לתופעה הזו. סנדי, פינצ'רית ננסית בת תשעה חודשים נמצאה ברחוב על ידי זוג מבוגר שגידל אותה כמה חודשים. חוסר הניסיון שלהם גרם להם להדביק על גופה חיתולי בד במקום להרגיל אותה לעשות צרכים בחוץ. בשבועות האחרונים הפצעים שנגרמו מההדבקות נעלמו וכעת היא זקוקה לבעלים, שבנוסף לחינוך גם ייתנו לה ביטחון. לוסי היא כלבה חברותית ומקסימה בת שנה וחצי שפשוט משוועת לתשומת לב. בעליה לא השלימו את החינוך לצרכים והיא עדיין קצת מפספסת, אבל עם מעט רצון והכוונה נכונה היא תלמד במהירות ותהיה כלבה נפלאה לכל משפחה. בלה ופינוקיו הם שני אחים בני עשרה חודשים שהגיעו אלינו בגיל חודש, שהו בגורייה ויצאו לאימוץ ביחד. כעבור כמה חודשים הם ננטשו שוב כשהם עדיין לא מחונכים, וכעת הם מצפים בקוצר רוח למאמצים סבלניים, גם אם ייאלצו להתפצל לשני בתים שונים. בנוסף אליהם עוד עשרות כלבים וחתולים מקסימים ממתינים אצלנו לבית חם. אתם מוזמנים להגיע אלינו ולבחור חבר חדש לחיים.