אחרי החגים – כיצד חוזרים לשגרה עם הכלב?

אימצתם כלב בחופש ועם החזרה לשגרה מתעוררות בעיות? לפניכם טיפים שיעזרו לכלב ולמשפחה להתגבר על תקופת ההסתגלות

מאת נעמה רולניק, יועצת אימוצים באגודה ומאלפת כלבים

 

כל השנה הילדים לחצו עליכם לאמץ כלב, ובחופש הגדול או בתקופת החגים נשברתם. ההחלטה לאמץ בעל חיים בחופש היא אכן נבונה, גם לבני המשפחה וגם לבעל החיים: הילדים בילו שעות רבות בבית, הוציאו את הכלב לטיולים בשמחה, שיחקו איתו, דאגו לו לאוכל וההתלהבות מהתוספת החדשה למשפחה נמצאת עדיין בשיאה. אולם כעת, עם החזרה לשגרה, המציאות משתנה – הילדים נמצאים בבית הספר בשעות הבוקר, לאחר מכן הולכים לחוגים ולחברים ויש להם הרבה פחות זמן פנוי.

חשוב להבין כי ההסתגלות לסדר היום החדש קשה לשני הצדדים, גם לילדים ולהורים, שמעכשיו צריכים לקום מוקדם ולהתארגן ללימודים ולעבודה, וגם לכלב, שעד היום היה רגיל לשהות עם "חברי הלהקה" שלו שעות רבות בבית.

אז איך צולחים את התקופה הזאת?
מומלץ לשוחח עם הילדים ולהסביר להם בצורה הגיונית ובוגרת שהכלב אולי נראה עצמאי ולא זקוק להשגחה בכל רגע נתון, אך הוא לגמרי תלוי בהם. במידה והם לא יוציאו אותו לטיולים הוא עלול לגרום לנזקים מתוך שעמום, הוא יאלץ להתאפק, דבר שעלול לגרום לבעיות רפואיות, או לחילופין לעשות את צרכיו בבית, מה שיוביל לריבים משפחתיים.

חלוקת משימות: מומלץ לכנס את כל המשפחה ולהגיע להחלטות כיצד לחלק את הטיפול בכלב בין כולם. צריך להבין שילד, אפילו אם הוא בוגר ואחראי, לא יכול לטפל בכלב לגמרי לבד. הוא זקוק מדי פעם לעזרה בהוצאת הכלב, אחרת המיצוי והריבים יגיעו מהר מהצפוי. כדי להקל על כולם, מומלץ להכין טבלה שבועית, שתכלול את המשימות השונות (שלושה טיולים ביום, האכלה, סירוק וכו') ולתלות אותה במקום בולט.

תהליך הדרגתי: כדי לעזור לכלב להתרגל למצב החדש, השתדלו לעשות את התהליך בצורה הדרגתית. בימים הראשונים מומלץ לחזור הביתה מוקדם ככל האפשר, ולאט לאט להגדיל את זמני הפרידה.

כמה טיפים חשובים בנושא זה:
1. כדאי להימנע מפרידות קורעות לב כשיוצאים וממפגשים מרגשים כשחוזרים הביתה.
2. יש לשנות טקסים קטנים שאנחנו רגילים לעשות כשאנחנו יוצאים. אם לדוגמא הכלב רגיל שכשאנחנו יוצאים אנחנו נועלים נעליים, אפשר לנעול אותן ולהישאר בבית.
3. הקפידו עד כמה שניתן על סדר יום קבוע ועל שעות הטיולים והאוכל.
4. הכלב זקוק להוצאת אנרגיה, ולכן חשוב להקפיד על טיול ארוך ומעייף לפני שמשאירים אותו לבד בבית למשך שעות.

תקופת הסתגלות זו היא נקודה חשובה וקריטית עבור משפחות רבות. לצערנו, רבים לא מצליחים לעבור אותה ומחליטים למסור את הכלב, דבר המשפיע עליו בצורה דרמטית. במידה ותיישמו את הטיפים, תתייעצו עם מאלף מקצועי במידת הצורך ותתנו לכלב ולילדים את זמן ההסתגלות הדרוש תזכו בעוד בן משפחה נאמן.

עדיין לא אימצתם חבר? בואו לאגודה שלנו, שברחוב הרצל 159 בתל אביב, ואמצו כלב או חתול שיעניקו לכם אהבה ללא תנאים. לבירורים התקשרו אלינו: 4553*.