פסח נקי ובטוח

סדר פסח: מוצרי ניקוי רבים מכילים חומרים רעילים שעלולים לפגוע בבני הבית ובחיות המחמד. החלופה היא שימוש במוצרי ניקוי אקולוגיים הבטוחים לבני אדם, לבעלי החיים ולסביבה

חג הפסח, המתקרב בצעדי ענק, מביא עמו באופן מסורתי גם את בהלת הניקיונות. רבים אינם מודעים לכך שהשימוש במוצרי ניקוי רבים לא רק שאינו באמת מנקה, אלא תורם ליצירת סביבה מזוהמת ועלול לגרום לנזקים שונים, כשעל קבוצת הסיכון העיקרית נמנים תינוקות, ילדים וגם חיות המחמד. החדשות הטובות הן שישנן אלטרנטיבות בטוחות שאינן מזיקות לנו, לבעלי החיים ולסביבה.

זהירות – נקי!
משטחים מבריקים וריח מלאכותי הנישא באוויר מהווים בדרך כלל אישור לכך שהבית נקי. למעשה, חומרי ניקוי נפוצים רבים בהם אנו משתמשים מכילים פטרוכימיקלים – חומרים סינתטיים שהם תוצרי נפט, המצויים גם במוצרי פלסטיק, קוסמטיקה, מזון ואופנה. לא פלא כי על מוצרים ניקוי רבים מופיעות אזהרות לגבי אופן השימוש בהם.
החומרים הללו עלולים לגרום למפגעי זיהום ובטיחות בסביבה הביתית, כאשר אדי הכימיקלים נשארים באוויר שאנו נושמים, על גבי מרצפות ומשטחים שונים ואפילו על כלי האוכל. גם מוצרים רגילים לכביסה עלולים להכיל חומרים סינתטיים מסוכנים וגופנו בא עמם במגע מתמיד באמצעות הבגדים שעברו כביסה.

נזקים פוטנציאליים
יש הטוענים כי החשיפה לחומרים הסינתטיים עלולה לגרום לגירויים בעור, לאלרגיות, לאסתמה ואפילו להפרעות קשב ולהיחלשות המערכת החיסונית. מי שחשוף יותר לנזקים הפוטנציאליים הם כמובן תינוקות שזוחלים על הרצפה, ילדים צעירים וחיות המחמד שלנו, אך בעוד שאנו יכולים לעזוב את הבית עם סיום עריכת הניקיון, בעלי החיים בדרך כלל נשארים בחלל המזוהם.
כך, למשל, החומרים המסוכנים שנותרים על הרצפה לאחר הניקיון יכולים להיקשר כימית לעור החתול שבא עמה במגע, ולאחר מכן אף להיכנס לגופו כשהוא מלקק את עצמו. גם המזון והמים של חיות המחמד, שנמצאים לרוב בקעריות על הרצפה, חשופים לרעלים.

אז מה עושים?
כולנו יודעים כי חשוב להרחיק מוצרי ניקוי וחומרים רעילים אחרים ולאחסנם במקום שאינו נגיש לילדים או לבעלי חיים, וכי לאחר שימוש בחומרים אגרסיביים יש לעזוב את החלל ולדאוג לאוורור. אולם כדי לשמור על סביבה בטוחה ולהגן על בריאות כל הסובבים אותנו ניתן פשוט להחליף את מוצרי הניקוי והכביסה למוצרים אקולוגיים.
מוצרי ניקוי אקולוגיים, שמבוססים לרוב על צמחים ומינרליים טבעיים, נגישים היום לרכישה בכל רשתות השיווק. נוזלים לשטיפת רצפות וכלים, מוצרים לכביסה ולמדיח הכלים, תרסיסים לניקוי חלונות, תנורים והסרת שומנים ואפילו מוצרים לניקוי השירותים והאמבטיה – לכל אלה יש חלופה אקולוגית. המשתמשים במוצרים הללו מעידים כי יכולת הניקוי שלהם אינה נופלת מזו של המוצרים ה"רגילים", וגם מחיריהם אינם יקרים כפי שהיו בעבר. אפשרות נוספת היא לוותר על רכישת מוצרי ניקוי ולהשתמש בסודה לשתייה, חומץ, מלח לימון ולימונים טריים. לא רק בני הבית ובעלי החיים יודו לכם, אלא גם הסביבה תצא נשכרת, שכן החומרים האקולוגיים מתפרקים ביולוגית ויכולים לחזור לטבע מבלי לזהם את האוויר, המים, והאדמה.

חג שמח, נקי ובטוח!