עניין של גיל

השתחררתם מהצבא? לפני שאתם מאמצים בעל חיים כדאי לקחת כמה דברים בחשבון ולחשוב האם באמת תוכלו לדאוג לכלב גם בטווח הארוך

מאת נעמה רולניק, יועצת אימוצים באגודה ומאלפת כלבים

 

הורים רבים זוכים לבקשות חוזרות ונשנות של ילדיהם לאמץ כלב, ואחת התשובות השגורות בפיהם היא "כשיהיה לך בית משלך תוכל לעשות מה שאתה רוצה". לא פעם התוצאה של החסך הזה היא שברגע שאותם ילדים שוכרים את הדירה הראשונה שלהם, הם ממהרים לאמץ כלב.

אם אתם חבר'ה בני כ-20 שרק השתחררו מהצבא, יש כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון לפני שאתם עושים את הצעד הזה ומאמצים:

כלב הוא כמו ילד; אמנם הטיפול בו פחות אינטנסיבי וניתן להשאיר את הכלב לבד לכמה שעות, אבל האחריות היא לטווח ארוך. בכל פעם שתרצו לצאת מהבית ליותר מ-9 שעות תצטרכו למצוא סידור לכלב שלכם ולמישהו שיוציא אותו לטיול וידאג שיש לו מים ואוכל. בקרב צעירים, אלמנט הספונטניות הוא לעתים דומיננטי ומתנגש עם האחריות והשגרה שטיפול בכלב דורש.

יוצאי צבא רבים הולכים במסלול קבוע, ומיד אחרי השחרור הם מחפשים עבודה שתעזור להם לחסוך כסף לטיול הגדול בחו"ל. כשיש ברשותם את הסכום הדרוש עליהם למצוא מסגרת שתסכים לקלוט כלב לתקופה של חצי שנה ולעתים אף יותר. אז הכלב קיבל בית חם וטופל במשך כמה חודשים, אבל מה עושים עכשיו? ההורים לא מסכימים להכניס כלב הביתה, החברים עסוקים או מצטרפים בעצמם לטיול, פנסיון לתקופה ארוכה ינגוס בתקציב שנחסך בעמל רב, ואז אין ברירה אלא למסור את הכלב.

מצב הדירות השכורות בארץ לא פשוט, ולא מעט בעלי דירות מכניסים לחוזה סעיף האוסר על הכנסת בעלי חיים לנכס שלהם. בנוסף, צעירים בגילים 20-30 נוהגים לעבור דירות בתדירות גבוהה, ולעתים נאלצים למסור את הכלב שלהם תחת לחץ, רק כי החוזה בדירה הסבירה שמצאו ברגע האחרון אינו מאפשר גידול בעל חיים.

ולבסוף חשבו על הצרכים של הכלב: מלבד טיולים וחינוך הכלב זקוק גם לטיפולים וטרינריים, אוכל, משחקים וטיפול נגד פרעושים וקרציות. כל אלה עולים סכום לא מבוטל של כסף שלא פעם מכביד על הכיס של צעירים וסטודנטים העוסקים בעבודות מזדמנות ולא קבועות.

נכון, יש הרבה צעירים שבנויים למחויבות הנדרשת בגידול כלב, ולא משנה מה יקרה – הם לא ימסרו את הכלב שלהם, גם במחיר של התפשרות על נוחות או צמצום הוצאות בזמנים לחוצים כלכלית. מצד שני, נמסרים אלינו הרבה כלבים, שבעליהם לא חשבו על גידולם לטווח ארוך, ובגיל שנתיים או שלוש הם נאלצים לעבור למכלאות ולהתמודד על תשומת לב המאמצים ביחד עם גורים חמודים שקשה לעמוד בפניהם.

לסיכום, לפני שאתם מאמצים בעל חיים המבקש להיות לכם חבר נאמן כל חייו, חשבו בבקשה לטווח הארוך. קחו בחשבון את תוכניותיכם לעתיד הקרוב והרחוק ורק אז תחליטו אם לאמץ בעל חיים עכשיו, או אולי להמתין מעט עד שתהיה קצת יותר יציבות בחיים שלכם.