משפחתי וחיות אחרות

מדוע כאשר מאמצים בעל חיים, על כל בני המשפחה להיות מעורבים בבחירה? כמה נקודות וטיפים שכדאי לקחת בחשבון לפני שמצרפים למשפחה חבר חדש

מאת נעמה רולניק, יועצת אימוצים באגודה ומאלפת כלבים

 

אימוץ כלב או חתול הוא ללא ספק תוספת משמעותית המשפיעה על כל המשפחה, וגם אם אחד מבני המשפחה מתחייב להיות המטפל העיקרי בבעל החיים, הבחירה עדיין צריכה להתאים לכולם.

בעקבות ניסיון ארוך של מסירת כלבים וחתולים לאימוץ, כבר שנים ארוכות אנו מפעילים באגודת צער בעלי חיים בישראל תהליך הנקרא "אימוץ אחראי". מטרת התהליך היא התאמה מקסימלית בין הכלב או החתול למאמצים כדי שבעל החיים יחיה בביתו החדש כל חייו ולא יינטש שוב מסיבות של חוסר התאמה. במסגרת התהליך, המאמצים קוראים וחותמים על טופס מיוחד ועורכים שיחה עם אחד מיועצי האימוץ של האגודה, שבמהלכה אנו בודקים האם המאמצים יכולים להעניק לבעל החיים את כל צרכיו ומבינים את המחויבות והאחריות שבאימוץ.

בעקבות מקרים שבהם כלבים או חתולים חזרו מאימוץ כי אחד המעורבים החליט שהבחירה לא מתאימה לו, האגודה דוגלת במדיוניות לפיה על כל בני המשפחה או המעורבים בעניין להגיע לאגודה ולהיות חלק בלתי נפרד מתהליך הבחירה. על כולם להכיר את בעל החיים החדש, לראות כיצד הם מסתדרים אתו, האם גודלו של הכלב מתאים והילדים יכולים להוציא אותו לטיול, האם אף אחד מבני המשפחה לא מגלה רתיעה או פחד, האם האנרגיות מתאימות לאופי המשפחה וכד'.

לפניכם כמה נקודות למחשבה:

האחריות על זוג ההורים: פעמים רבות מגיעים אלינו מאמצים הטוענים כי לבני זוגם ממש לא משנה באיזה בעל חיים יבחרו, אך לאחר התעקשות מצדנו והגעת בן או בת הזוג לאגודה הם בוחרים בסופו של דבר בבעל חיים שונה. בנוסף מגיעים אלינו אבות עם ילדיהם ומספרים כי האם מסכימה לאמץ בעל חיים. לא פעם כשהאם מגיעה בסופו של דבר או משוחחת אתנו בטלפון, אנו מגלים כי היא בכלל לא מסכימה לגדל כלב בבית. במקרים אחרים, לאחר השיחה השגרתית עם יועץ האימוצים, כשאחד ההורים מבין כי אי אפשר לצפות מילד קטן לדאוג לבדו לכל צרכי בעל החיים וכי הטיפול הוא באחריותם, אנו מבקשים מהם לחשוב שוב באם הם מוכנים לתהליך.

בעל חיים הוא לא מתנה: כלב הוא חיית להקה ולכן גם בתוך תא משפחתי הוא ינסה למצוא את מקומו. יש כלבים שיסתדרו מצוין עם אנשים בוגרים אבל יהיה להם קשה לקבל מרות מילד בן שש. תארו לכם, למשל, סיטואציה שבה ההורים עושים הפתעה לילד שכל כך רוצה כלב, אבל בבית הכלב חושף עליו שיניים כשהוא רוצה לקחת לו את הכדור. מעורבות הילדים בתהליך האימוץ תמנע סיטואציות כאלה, שאינן מומלצות לא לילד ולא לכלב שיימסר בחזרה למכלאה.
לא פעם מגיעים אלינו אנשים המבקשים לאמץ בעל חיים עבור חבר או קרוב משפחה כמתנת יום הולדת. גם במקרים אלה אנו מתעקשים כי בעלי השמחה יגיעו לבחור בעצמם את בעל החיים. לא מדובר בחולצה או בנעליים שניתן להחליף או לשים בצד כשנמאס, כי אם בחיית מחמד שתלווה אותם במשך שנים ארוכות. הם אלה שיצטרכו לענות על הצרכים הספציפיים שלה, להתחבר אליה, אל סיפורה ואופייה, ויגדלו אותה כל חייה.

מבוגרים ובעלי חיים: חיית המחמד היא חבר נאמן לכל החיים ויכולה לתרום בצורה נפלאה לאנשים מבוגרים שנמצאים לבד רוב היום, לתת להם סיבה לצאת מהבית לטיולים, מישהו ללטף ולהתכרבל איתו או אפילו להיות נושא מעניין לשיחה. לעתים מגיעים אלינו אנשים שמבקשים לאמץ בעל חיים עבור הסבא או הסבתא, אבל בוחרים כלב או חתול שהם עצמם מתחברים אליו ואחר כך, בבית, מגלים שהכלב אנרגטי מדי עבור אדם מבוגר או שארגז חול לחתולים אינו משהו רצוי בבית.

אנו יודעים שכוונת המאמצים היא תמיד טובה, ואנו מייחלים למצוא בתים חמים לכל הכלבים והחתולים הנמצאים באגודה, אך בראש ובראשונה אנו חושבים על בעל החיים עצמו והאם הבית החדש שלו אכן מתאים לו לאורך זמן. מבחינתנו, אין דבר מאכזב יותר מבעל חיים שחוזר למכלאה כי הבחירה היתה לא נכונה ולא התאימה למאמצים. לכן, אם אתם חושבים לאמץ בעל חיים, אנא הקדישו זמן למהלך זה, שישפיע מאוד על חייכם. חשבו על היתרונות וגם על החסרונות, על הזמן הפנוי שברשותכם, על כך שהילדים גדלים ויעזבו את הבית בעוד שבעל החיים עדיין יהיה שם, על הרס אפשרי של חפצים ועל שאר ההשלכות. לאחר שהחלטתם, תגיעו אלינו בהרכב משפחתי מלא, תוציאו את הכלב לטיול או תשהו עם החתול בחתולייה, ועד שאין הסכמה מלאה בין כל בני הבית אל תמהרו לאמץ.

בתמונה הראשית: משפחת גל בהרכב מלא (ההורים נעמה ודני והילדים דנה ואיתי) בעת אימוצו של החתול מקס.