לאמץ כלב חדש זו הנאה אדירה. בואו ללמוד את השלבים הראשונים והדגשים שחשוב לדעת

לאמץ כלב חדש זו הנאה אדירה. יחד עם ההנאה הזו מגיעה אחריות גדולה ולטווח ארוך. פנינו ל"מבט הכלב- המרכז להתנהגות כלבים" וביקשנו משימי כהן ודנה הלל, מומחים להתנהגות כלבים, שיעזרו לכם ולמשפחתכם לצלוח בקלות ובצורה נעימה את האימוץ.


אם אימצתם גור, אז סביר להניח שהוא עדיין לא יהיה מחונך לצרכים. לכן, אחד הדברים הראשונים שתצטרכו לעשות איתו, הוא לחנך אותו לכך. איך תעשו זאת? שאלה מעולה.

חינוך כלבים לצרכים

קודם כל צריך להבין שגור קטן, בדיוק כמו תינוק לא יכול להתאפק יותר מדי. כך למשל, גור בן 3 חודשים יכול להתאפק עד 4 שעות. התאפקות זו לא פעולה טבעית עבור כלב ועלינו כבעלים שלו לחנך אותו להתאפק. לכן, צריך להוציא את הגור מספר רב של פעמים במהלך היום ופעם נוספת בלילה.

כך נדע מתי הגור מתכנן לעשות את צרכיו: גורים לרוב עושים צרכים לאחר שינה, אוכל, שתייה, משחק והשתוללות. אפשר גם לזהות גור שמתכנן לעשות פיפי או קקי באמצעות סימנים מקדימים, כמו: רחרוח הרצפה, סיבובים ואי שקט. זה הזמן שלכם לקחת את הגור ולהוציא אותו החוצה למקום קבוע בסמוך לבית (בתנאי שסיים את חיסוניו כמובן).

כדי שנוכל לעקוב ולשלוט על זמני עשיית הצרכים של הגור, חשוב להאכיל אותו בצורה מפוקחת ומסודרת. כלב צריך לקבל זמן קצוב של כרבע שעה בכל ארוחה. כל מה שהוא משאיר בצלחת צריך לקחת. הכלב צריך לאכול בזמנים קבועים. גור אוכל 3 פעמים ביום וכלב בוגר בין פעם אחת לפעמיים. הדרך היעילה ביותר לחינוך לצרכים, היא על ידי תיחום הגור במקום קטן המוגדר כ"טריטוריה פנימית"  (בעזרת גדר שמיועדת לכך) ולפזר לו אוכל לכלב בשטח הזה. כלב מטבעו ימנע ככל שיכול מעשיית צרכים במקום בו הוא אוכל, ישן ורובץ. התיחום חייב תמיד להתקשר עם משהו חיובי. לכן, לעולם לא להשתמש בו כעונש.

אז מה עושים אם מצאנו שלולית שתן או חבילת הפתעה כשחזרתנו הביתה? לא עושים כלום. טעות נפוצה היא לכעוס ולהעניש את הגור על כך. הבעיה היא שהוא לא מבין ולא מקשר את העונש לצרכים. לכן, אסור לכעוס או להעניש, פשוט ללמוד להבא להוריד אותו מוקדם יותר. רצוי שלא לנקות את הצרכים מול הכלב בגלל שהוא עלול לחקות אתכם בעתיד ואף לאכול את צרכיו כדי להעלימם.


חינוך כלבים בוגרים לצרכים

חינוך לצרכים בכלבים בוגרים הוא דומה, אך ראשית יש לוודא שבעיית הצרכים לא נובעת מבעיית התנהגות (סימון, חרדה וכו') ושלא מדובר בבעיה בריאותית. לאחר מכן אפשר לעבוד באותה השיטה בזמנים ארוכים יותר. יכולת ההתאפקות הפיזית של כלב בוגר ארוכה יותר מגור ויכולה להגיע גם ל8-9 שעות. זאת כמובן לאחר לימוד התאפקות בתהליך הדרגתי.

דברים נוספים שכדאי לקחת בחשבון

  • איך לבחור קולר לכלב? – קודם כל, חשוב לדאוג לקולר תקין שמתאים לגודל הכלב ולרצועת בד קצרה לטיולים. קולר לא בוחרים רק לפי צבע וגודל. כדאי לקנות קולר מתכוונן כשאורך רצועת הקולר צריך להיות כ-10 ס"מ יותר מהיקף הצוואר של הכלב. גורים קטנים יעדיפו רתמה המיועדת לגוף כולו. כלבים גדולים יעדיפו קולר בעל אחיזה טובה יותר.
  • פרטי קשר – מומלץ לדאוג לתג שם וטלפון ולהצמיד לקולר הכלב. כך שאם הכלב שלכם חלילה יילך לאיבוד, אדם אקראי שימצא אותו ברחוב, יוכל ליצור איתכם מיד קשר.
  • כלי למים ואוכל – חשוב לדאוג לכלים נקיים ומתאימים לגודל הכלב. אם הכלב שלכם גדול, אז כדאי גם לרכוש עם כליי המים והאוכל מתקן מיוחד שמגביה ומייצב את הצלחות של הכלב.
  • מרבץ נוח –  חשוב לבחור מקום נוח לשהייה היום יומית של הכלב שלכם. זה יכול להיות מיטה/שמיכה / שטיח / מזרון / כרית או כל מצע רך אחר שיהיה לכלב מקום נעים ונוח לרבוץ ולישון בו במהלך היום ובלילה.
  • מזון מתאים לכלב – חשוב לדאוג לתזונה נכונה ומתאימה לכלב. אם מדובר בגור קטן צריך להאכיל במזון מיוחד לגורים. אם מדובר בכלב מגזע גדול צריך להתאים את סוג המזון לגודל וגיל הכלב. בנושא הזה אתם מוזמנים להתייעץ איתנו והמומחים שלנו ישמחו להתאים את המזון המתאים עבור הכלב שלכם.
  • עצמות משחק וצעצועים – ניתן להכין לכלב מספר דברים בהם הוא יוכל להתעסק. גם כאן כדאי להתאים את גודל ודחיסות העצם לגודל וגיל הכלב. עם גור צעיר אשר טרם התחלפו לו השיניים צריך להיזהר ולהשתמש בעצמות רכות בלבד. במקרה זה, גם הצעצועים צריכים להיות מותאמים לפי הכלב.
  • ייתכן  שבימים הראשונים הכלב שלכם יילל יותר ויהיה מעט "סגור". עם הזמן תראו איך הוא מתרגל ונפתח בפניכם. תקופת ההסתגלות היא שונה מכלב לכלב ויכולה לקחת עד כחודש ימים בהם יתרגל ויסתגל אליכם ולסביבה שלכם. תעזרו לו להרגיש בבית, הכינו לו פינה משלו, במרכז הבית, בה יהיה מקום נעים לרבוץ בו וקערת מים טריים. תנו לו את הזמן להיפתח והשתדלו שלא להלחיצו יותר מידי. הכירו לו את הבית (את כל החדרים), טיילו איתו הרבה בימים הראשונים באזור הקרוב לביתכם כדי שיכיר את הסביבה החדשה שלו.  כלב היא חיית להקה וחיית הרגלים, הכלב רואה בכם הלהקה שלו וכמו בכל להקה יש חוקים וכללים ולכן חשוב כבר מההתחלה להקנות לו הרגלים נכונים וכללים מתאימים ולהרגילו לכך.

תודה ל"מבט הכלב- המרכז להתנהגות כלבים" על התוכן המקצועי ושיתוף הפעולה.