כלב הולך לאיבוד

הקפדה על מספר כללים תקטין את הסיכוי לבריחת הכלב מהבית. עשר נקודות חשובות לכל בעלי הכלבים

בעלי כלבים רבים אינם מודעים למספרים העצומים של כלבים ההולכים לאיבוד ולסכנות האורבות להם. אנו, באגודת צער בעלי חיים, מתמודדים מדי יום עם תופעה שכיחה זו, כשמגיעים אלינו כלבים משוטטים (חלקם ננטשו על ידי בעליהם וחלקם לא מצאו את הדרך חזרה הביתה) ובעלים המחפשים אחר כלבם האובד. כדי למנוע את עוגמת הנפש של הכלב ושלכם, לפניכם עשרה אמצעי מניעה, שהקפדה עליהם תקטין באופן משמעותי את הסיכוי כי כלבכם יאבד.

1. כפי שמחייב החוק, הקפידו לצאת מהבית כשהכלב קשור תמיד ברצועה. מניסיוננו, גם בעלי כלבים הנשבעים כי כלביהם מחונכים, מאולפים וממושמעים, הולכים תמיד לצידם ונשמעים לקריאותיהם ולפקודותיהם, מופתעים לגלות כי כלביהם החלו לרוץ ועזבו אותם בעקבות גירוי כלשהו. גם אם אתם בטוחים כי כלבכם ישמע להוראותיכם – אנא אל תיקחו סיכון והשתמשו ברצועה. כך תשמרו גם על החוק, גם על ביטחון כלביכם וגם על ביטחון אנשים ובעלי חיים אחרים.

2. חוק נוסף עליו פוסחים בעלי כלבים רבים הוא החובה לשים לכלב שבב אלקטרוני. השבב האלקטרוני חשוב מאין כמוהו ופעמים רבות הימצאותו היא שתקבע האם תזכו לראות את כלבכם שוב לאחר שאבד.

3. לא מספיק לשים לכלב שבב וחשוב לוודא כי פרטי השבב ופרטי הבעלים אכן מעודכנים. פעמים רבות מרכז השבבים הארצי אינו מעודכן בפרטי השבב אותו כלבכם נושא, ולכן גם אם מילאתם אחר הוראות החוק ודאגתם כי לכלב יהיה שבב, מומלץ לוודא במרכז השבבים כי הפרטים שברשותם נכונים ומעודכנים.

4. הקפידו להצמיד לקולר הכלב תגית ועליה פרטיכם ומספרי הטלפון המעודכנים שלכם. במידה והכלב יברח או יאבד, הוא לא יתחשב בזמן ובמקום המתאימים לכם. גם אם התסריט הכי טוב יתרחש ומישהו ימצא את הכלב וירצה להשיב אותו לבעליו, יתכן והדבר יקרה בערב או בלילה כאשר רוב המרפאות הווטרינריות יהיו סגורות. המוצא הישר שירצה להשיב את הכלב לבעליו באמצעות בדיקת השבב לא יוכל לעשות זאת עד הבוקר (או עד אשר יהיה פנוי מעיסוקיו). תגית עם מספר הטלפון שלכם תחסוך את זמן החיפושים שלכם ואת זמנו היקר של האדם שימצא את הכלב.

5. גם אם אינכם צלמים מקצוענים, כדאי לצלם את הכלב מדי פעם ולהקפיד כי סימנים מזהים מיוחדים (אם יש כאלה) יופיעו בתמונה. במידה והכלב יאבד, תמונה עדכנית תהיה שימושית הן לצורך הכנת מודעה והן לצורך הוכחת בעלות על הכלב.

6. סירוס הכלב או עיקור הכלבה יקטינו את סיכוי בריחתם. כלב מסורס, למשל, לא יתפתה לרדוף אחר כלבה מיוחמת ולאבד את דרכו בחזרה הביתה. כידוע, לניתוחים אלה יתרונות בריאותיים רבים, ואנו מעודדים אותם על מנת למנוע הולדה בלתי מבוקרת של גורים לא רצויים שיתקשו למצוא בית מאמץ.

7. כלב הוא בעל חיים חברותי הזקוק לחברת בני מינו ולחברת אנשים. שעמום הוא אחד הגורמים לבריחת כלבים. לכן נסו להקפיד לא להשאיר את הכלב לבדו בבית במשך שעות ארוכות בכל יום. השאירו לו צעצועים ומשחקים ומקלט רדיו פתוח, וכאשר אתם מוציאים אותו לטיול אחרי שעות ארוכות בבית, הקפידו על טיול ארוך ותנו לו להוציא אנרגיה. הוא זקוק לכך.

8. אתם מכירים את כלבכם היטב ויודעים מהן יכולותיו. כדי למנוע את בריחתו, הקפידו כי הדלת תהיה סגורה (ונעולה אם הכלב יודע כיצד לפתוח אותה) וכי אין דרכי מילוט נוספות העלולות לפתות את הכלב לצאת החוצה. היו מודעים לאפשרות כי הכלב עלול לברוח והדריכו גם את שאר בני הבית.

9. מעבר לדירה חדשה עלול ליצור אצל הכלב בלבול ורצון לחזור למעונו הישן והמוכר. במקרה כזה, הקפידו על הכללים בסעיף הקודם, ובנוסף לכך, בתקופה הראשונה שלאחר המעבר קחו את הכלב לטיולים ארוכים בשכונה החדשה (עם רצועה!) ותנו לו להכיר את הסביבה.

10. חזקו את הקשר ביניכם ובין כלבכם. הכלב זקוק למנהיג שישים לו גבולות וילמד אותו מה מותר ומה אסור. אם הכלב ידע להקשיב ולציית לכם, התקשורת ביניכם תהיה טובה יותר והסיכוי שהוא יברח יקטן.

למדריך המלא למציאת כלב אובד לחצו כאן.