הכן כלבך לחורף ולקיץ

כיצד לטפח כלבים בחורף ולהכינם לקראת הקיץ? איריס פז, ספרית כלבים עטורת מדליות ופרסים בינלאומיים ומגדלת מקצועית של כלבי פודל גזעיים, מעניקה טיפים חשובים

מאת איריס פז, ספרית כלבים

 

האביב בפתח ומזג האוויר המתעתע מתחלף מימים קרים לחמים. בעוד שאנו, בני האדם, יכולים להתאים את עצמנו למזג האוויר המשתנה, חברינו הטובים ביותר זקוקים לעזרתנו כדי לשמור על בריאותם, על היגיינה נאותה ועל אסתטיקה. מה ההבדל בין טיפוח כלבים בעלי פרווה קצרה לארוכה? כיצד לייבש את הכלב לאחר רחצה? ומדוע חשוב להקפיד על הברשת הפרווה וסירוקה באופן שוטף? כל מה שרציתם לדעת על טיפוח, רחצה, ייבוש ולבוש ועל הכנת הכלב לקראת הקיץ.

תספורת: בכל הקשור לתספורת, ישנם הבדלים בין כלבים בעלי פרווה קצרה לארוכה, אולם בכל מקרה חשוב לטפח את הפרווה, שכן פרווה במצב מוזנח עלולה להוביל למצב שבו לא תהיה ברירה אלא לגלח את הכלב.
בחורף לא מומלץ לספר כלבים בתספורת קצרה, ובכל מקרה יש להקפיד על פרווה באורך מינימלי של 0.5-1 ס"מ כדי להשאיר לכלב שכבת הגנה מספקת. בקיץ, למרות הנטייה "לרחם" על כלבים ארוכי פרווה בימים החמים, חשוב לדעת כי לכלב בעל פרווה מטופלת לא חם בקיץ הישראלי. הכלב מצנן את עצמו באמצעות הלחתה (שרבוב הלשון מפיו), ולכן לכלב מגולח חם בדיוק באותה מידה כמו לכלב בעל פרווה ארוכה. עם זאת חשוב מאוד להקפיד בקיץ שהפרווה תהיה נקייה, מסורקת, מסופרת וללא קשרים באופן אשר לא יפריע לכלב.

תספורת לפודל
צילום אמיר פז

קצרי פרווה:  כלבים בעלי שיער קצר לא מומלץ לגלח,  לא בחורף וגם לא בקיץ.  הפרווה מעניקה לכלבים בידוד ויש להקפיד כי היא מסורקת היטב. בעלים לכלבים אלה יכולים לטפח את הכלב לבד בבית, או לחילופין להביאם למספרת כלבים על פי הצורך. הקפדה על טיפוח פרוות הכלב תקטין את הנשירה בכ-70%.

ארוכי פרווה: כלבים בעלי פרווה ארוכה חייבים לבקר במספרה מדי 4-6 שבועות במשך כל ימות השנה. באזור הפנים מומלץ לספר את גשר האף, שפך הדמעות ומתחת לאוזניים כדי לאוורר את האוזניים וכדי שהשיער לא ייכנס לפה. למניעת דלקות אוזניים, השיער בפנים האוזן צריך להיות מרוט. כפות הרגליים צריכות להיות מגולחות מבפנים כדי למנוע קשרים בפנים הרגל וכדי שהפרווה לא תציק לכלב בהליכה. כמו כן, זה מאפשר לציפורני הכלב לבוא במגע עם הרצפה ולהשתייף באופן טבעי. מומלץ לגלח את אזור החלציים (ישבן ואברי המין) למניעת הצטברות הפרשות באזורים אלה.
לפודלים, טריירים, קוקרים, שנאוצרים ודומיהם – מומלץ לגלח את כפות הרגליים למניעת הצטברות בוץ ורטיבות מבחוץ. את אזור הבטן, החלציים, והישבן ניתן לקצר כדי שיישאר נקי וללא פרווה, וזאת כדי למנוע התפתחות של דלקות מקומיות. את זוויות העיניים ואת האזור שמתחת לאוזניים חייבים לנקות ולספר כדי למנוע דלקות עיניים ואוזניים ולשמור על יופי הפנים. כלבים מגזע רועה גרמני, סמויד, גולדן ולברדור מומלץ לקצר את הפרווה באזורי כפות הרגליים, החלציים והישבן.

סוודרים: בחורף, כלבים בעלי פרווה קצרה,כלבים מסופרים וכלבים קטנים הסובלים מקור ניתן להלביש בסוודר. לעומתם, מרבית הכלבים בעלי הפרווה הארוכה אינם זקוקים ללבוש במהלך היום כאשר הם בבית, וניתן להלבישם בסוודר כאשר יוצאים לטיול בחוץ.

מעילי גשם: בעלי כלבים שאוהבים לטייל עם כלבם בגשם יכולים להצטייד במעילי גשם ייעודיים להגנה ממים ומרוח. מעילים אלה מומלצים בעיקר לכלבים ארוכי שיער, שכן פרוותם סופגת מים. עם החזרה הביתה יש לדאוג לייבש את הפרווה כדי למנוע יצירת קשרים. מגוון המעילים רחב וכולל מעילים העשויים מחומרים שונים, חלקם מרופדים בבטנה, יש שמכסים את כל הגוף (לארוכי הפרווה) ויש המכסים את הגב בלבד (לבעלי פרווה קצרה).

אקססוריז: חובבי האופנה יכולים למצוא מגוון רחב של כובעים, גרביים ונעליים לכלבים בשלל צבעים ועיצובים. אלה האחרונים אינם הכרחיים להגנה על הכלב, אלא בעיקר ישמרו על ניקיון הבית, כאשר הכלב לא יביא עמו מים ובוץ מבחוץ.

תספורת לכלב
צילום אמיר פז

רחצה:  באופן כללי, ובעיקר בעונה הקרה, לא מומלץ לקלח את הכלב יותר מפעם בחודש. חשוב להבריש את הכלב לפני הרחצה ולהשתמש בשמפו איכותי המותאם לכלבים. בימים קרים, כדי למנוע דלקת ריאות ומחלות אחרות, יש לבצע את המקלחת עם מים פושרים בחדר האמבטיה ולא בחוץ.

ייבוש: לאחר המקלחת יש לייבש היטב את הפרווה בעזרת מגבת ולשים דגש על ניגוב וניקוי האוזניים מנוזלי הרחצה ומהפרשות. אם יש צורך ניתן להשלים את הייבוש עם מייבש שיער, תוך הקפדה על חום בינוני ועל מרחק המכשיר מגוף הכלב למניעת כוויות. בחורף לעולם אין לתת לכלב להתייבש לבד או ליד אמצעי חימום. לאחר הרחצה והייבוש יש להקפיד על סירוק יסודי של פרוות הכלב.

סירוק: מומלץ להבריש ולסרק את פרוות הכלב לפחות אחת לשבוע, וזאת כדי למנוע היווצרות של קשרים בפרווה ודלקות.

פרעושים וקרציות: למרות שבחורף הכלבים סובלים פחות מפרעושים ומקרציות, עדיין חשוב מאוד להקפיד על טיפול שוטף נגד טפילים אלה גם בעונה הקרה ולאורך כל השנה.

ולסיום, לאלה הרוצים לאמץ כלב, או לאלה המגדלים כלב ושוקלים לצרף חבר נוסף למשפחה – בבית המחסה של אגודת צער בעלי חיים בישראל בתל אביב נמצאים עשרות כלבים וחתולים נטושים – גזעיים ומעורבים, גורים ובוגרים, גדולים וקטנים. כולם ממתינים לאנשים טובים ואחראיים שיעניקו להם בית חם ויגדלו אותם באהבה בחורף הזה וכל החיים.

איריס פז היא ספרית כלבים עטורת מדליות ופרסים בינלאומיים ובעלת מספרת "פריזורה" בחולון. הרצאתה בנושא טיפוח ביתי לכלבים בחורף ובקיץ, במסגרת סדרת ההרצאות "רביעי פרוותי", תתקיים ביום רביעי, 2.3, בשעה 19:00 באגודת צער בעלי חיים בישראל, רחוב הרצל 159 בתל אביב. הכניסה חופשית. תרומות או מזון לבעלי החיים בבית המחסה יתקבלו בברכה.