טיולים עם כלבים

מתכננים טיול? שוקלים לקחת אתכם את הכלב? הנה כמה דברים שחשוב לקחת בחשבון לפני שיוצאים לדרך

האביב כבר כאן, מזג האוויר הנעים קורא לנו לצאת לחיק הטבע, וגם חברינו הטובים ביותר על ארבע, שמהווים חלק בלתי נפרד מהמשפחה, ישמחו להצטרף לטיול ולזמן האיכות המשותף. כאשר יוצאים מהסביבה המוכרת לכלב ומהשגרה אליה הוא רגיל, חשוב לתכנן היטב את מסלול הטיול, להקפיד על כמה כללים חשובים ולהיות ערניים וקשובים לכלב, לביטחונו ולצרכיו.

תכנון: מומלץ לתכנן את מסלול הטיול מראש ולבדוק לאילו אתרים ומסעדות ניתן להכניס את הכלב. בנוסף, כדאי להיכנס לאתר האינטרנט של משרד החקלאות ולבדוק באילו אזורים התגלו מקרי כלבת. בשום אופן אין להשאיר את הכלב ברכב, גם אם זה לכמה דקות וגם אם החלון פתוח מעט. כמו כן, כדאי להצטייד בתיק עזרה ראשונה ובמידה והכלב שלכם מקבל טיפול רפואי שוטף כלשהו (למשל כדורים) – לא לשכוח לקחת אתכם את כל מה שדרוש עבור הטיפול.

מים: חשוב כי בכל עת יהיו ברשותכם מים טריים זמינים שאינם קרים, ומדי פעם, בעיקר לאחר הליכה ארוכה או מאמץ פיסי, יש להציע אותם לכלב. בחנויות לחיות מחמד ניתן למצוא קערות מים מתנפחות, בקבוקים מיוחדים ואביזרים ייעודיים נוספים לכלבים. אסור לתת לכלב לשתות ממקורות המים שלאורך המסלול, כמו גם מבקבוקי שתייה קלה או מוגזת המיועדים לבעלי הכלבים.

מזון: יש להביא לכלב את המזון המוכר לו ולא להסתמך על שאריות המזון של הבעלים או של המטיילים שהיו בשטח לפנינו. חשוב לא להעמיס מזון על הקיבה של הכלב בזמן הפעילות מאחר והאנרגיות שלו מופנות לשרירים ולא לעיכול, דבר שעלול להוביל לשלשול, בחילות או היפוך קיבה. לכן מומלץ להאכיל את הכלב לפחות שעתיים לפני הפעילות (הליכה ארוכה או משחק מאומץ בשטח) ובסיומה.

הגנה: בעוד שאנו מגנים על עצמנו בימים החמים באמצעות כובע, קרם הגנה, משקפי שמש ומשמעת מים, הכלבים חשופים לחום ולסכנה מהתייבשות ומכוויות שעלולות לגרום למוות. כלבים בעלי פרווה בהירה וקצרה רגישים יותר לחום, כך שאם אתם נוהגים לספר את הכלב – ודאו כי פרוותו אינה קצרה מדי.
בשעות הצהריים הטמפרטורות עולות, ולכן אם בחרתם במסלול הליכה, כדאי לצאת לדרך בשעות הבוקר המוקדמות. נסו ככל האפשר להימצא בצל, גם בעת הליכה וגם בעת מנוחה, ולהימנע מללכת על משטחים חמים במיוחד (כמו חול ואספלט) שיכולים לגרום לכוויות בכריות כפות הרגליים של הכלב.
לכלבים סקרנים וגרגרניים ניתן לשים מחסום פה כדי שלא יכניסו לפיהם שאריות מזון, חפצים מסוכנים, ענפים חדים, דברים רעילים וכד'.
אם לקחתם את הכלב לים (בחוף שבו מותרת כניסה לכלבים) והוא נכנס למים, עם היציאה מהחוף מומלץ לשטוף את פרוות הכלב במים כדי להסיר ממנה את המלח, שעלול לגרום לגירויים בעור.

טיולים עם כלבים - אגודת צער בעלי חיים בישראל

שומרים על החוק: גם כאשר אנו יוצאים מהסביבה ומהשגרה המוכרות חשוב לשמור על החוקים למען בטחונו של הכלב ועבור שאר המטיילים. על הבעלים מוטלת החובה להחזיק את הכלב ברצועה בכל מצב (כן, גם אם הכלב ממושמע ומאולף). ודאו שהכלב שלכם מחוסן בכל החיסונים הדרושים, כולל חיסון נגד כלבת, שהוא נושא שבב אלקטרוני ושפרטיכם מעודכנים במרכז הארצי לרישום כלבים. וממש כמו בטיול בסביבת הבית – גם בשטח חשוב לאסוף את צרכיו, כמו גם את הפסולת שלנו.

טפילים: חשוב להקפיד באופן שוטף על טיפול מונע לטפילים (פרעושים, קרציות ותולעים) באמצעות אמפולות, קולרים או כדורים. אם לא טיפלתם בכלבכם, יש לתת לכלב את הטיפול כמה ימים לפני היציאה לטיול בהתאם להוראות הווטרינר.

לינה: המודעות לאפשרות לטייל עם חברנו הטוב על ארבע גוברת, וכיום ניתן למצוא צימרים רבים שמקבלים בשמחה אורחים עם כלביהם. אם אתם מתכננים ללון בשטח, באוהל או באתר קמפינג – הקפידו כי הכלב יהיה קשור כל הזמן ברצועה ולא יוכל להסתובב בשטח לבדו.

לסיום, בכל עת היו קשובים לכלב. היו ערניים בכל הנוגע לשינויים במצבו הגופני או בהתנהגותו ובעת הצורך פנו באופן מיידי לווטרינר. אם הכלב מושך אחורה, אם הוא מאט את קצב ההליכה, או אם משהו נראה לא תקין – יש לעצור ולתת לכלב מעט מים או לשפוך עליו מים על מנת לקרר אותו. סימנים מחשידים נוספים: התנשפויות ארוכות או נשימה מאומצת, עייפות, חולשה, הקאות, אפאטיות.

טיולים עם כלבים - אגודת צער בעלי חיים בישראל

צילום: אירה פרוהורובה