זכויות בעלי החיים בבית המחוקקים

סקירה של הצעות החוק מטעם חברי הכנסת בכנסת ה-17 למען זכויות בעלי חיים ורווחתם

הכנסת ה-17 האירה פנים לפעילים למען בעלי החיים. חברי כנסת רבים נרתמו למאבקים שונים, כשגולת הכותרת היתה המאבק למען סבסוד עיקור וסירוס כלבים וחתולים שהתקבל בחקיקה והפך להסכם בין משרדי האוצר והחקלאות. הצעות חוק רבות, שלא הצליחו להפוך לדבר חקיקה בכנסת הקודמת, חוזרות כעת אל המליאה, ובנוסף מספר חברי כנסת הגישו הצעות חוק חשובות לרווחת בעלי החיים. עו"ד עידן אבוהב מביא לעיונכם כמה מההצעות החשובות שהוא מתכוון לקדם מטעם האגודה. לדבריו, "חשוב לומר, כי למרות שיש עוד הרבה מה לעשות בעניין, ישראל נחשבת למדינה מתקדמת מבחינת זכויות בעלי החיים. חברי כנסת רבים משתפים עמנו פעולה, ואפילו ילדיהם לוחצים עליהם לא פעם לתמוך בהצעות למען בעלי חיים".

איתן כבל (מניעת העבדת סוסים וחמורים)
ברחובות ערי ישראל נראים תדיר סוסים אומללים ורזים, הסוחבים עגלות, לעתים עמוסות לעייפה, בין טורי המכוניות. חלקם הגדול סובל מפציעות קשות, אלימות ורעב. הם נמצאים במתח הנובע מהליכה מאומצת בין מכוניות מרעישות שמאיצות לידם ורובם המוחלט לא שייך לזן שנועד לעבודה מאומצת. פשוט סתם סוסים שנקנו על ידי האדם הלא נכון.
מזכ"ל העבודה, ח"כ איתן כבל, הגיש הצעת חוק מצוינת, שנועדה להפסיק את המצב המתואר לעיל באמצעות איסור מוחלט, שהסנקציה על הפרתו היא קנס כספי גבוה. אנחנו גורסים שיש לשקול לבצע החרמה של הסוס והעגלה, שכן חלק גדול מהעגלונים לא יוכל לעמוד בקנס. חקיקת בע"ח צריכה להתקיים גם בצד התחשבות בבני האדם שמוגבלים על ידה ועל כן אנו נפעל לשכנע לשינוי הסנקציה.

גדעון סער (קוסמטיקה)
הצעת החוק של שר החינוך גדעון סער עברה קריאה טרומית בלבד ועל כן יש צורך להתחיל ולקדם אותה מההתחלה. מדובר בהצעת חוק מצוינת, שמטילה איסור על ייבוא מוצרי קוסמטיקה שאינם לצורכי בריאות וחומרי ניקוי שתהליך ייצורם היה כרוך בניסויים בבעלי חיים. הצעה זו תציב את ישראל בקו הראשון של מדינות שבתי המחוקקים שלהן החליטו למנוע סחר במוצרי קוסמטיקה, מתוך הבנה שאין טעם מוסרי או מדעי בהמשך ניסויים על בעלי חיים לצורך ייצור מוצרים לנוי בלבד.
כאמור, את הצעת החוק חדשה יש לקדם מחדש. לדברי עו"ד עידן אבוהב, "כרגע אנחנו מנסים למצוא ח"כ שיאמץ את ההצעה או לגייס את משרד התמ"ת לעניין. לא יהיה קל להעביר אותה מאחר ויש לה לא מעט השלכות, אבל אנו מאמינים כי הניסיון המשפטי העולמי בנושא והחקיקה הקיימת יסייעו לנו לבסס הצלחה בתחום".

מניעת סחר בפרוות
בעקבות תחקיר חדשות ערוץ 10 בשיתוף האגודה, הסתבר כי בישראל נמכרים פרטי לבוש המכילים פרוות בעלי חיים מבלי שהדבר מצוין על התווית. נהפוך הוא, התחקיר הראה כי תוויות הפריטים מציינים כי מדובר בפרווה סינתטית לחלוטין.
הכתבה עוררה הדים רבים ועם שידורה פנה אלינו שר החקלאות באמצעות הדוברת שלו, טלי כרמי, וביקש שנכין הצעת חוק שתמנע את המשך המצב המתואר לעיל. לשמחתנו על העגלה כבר "קפצו" חברי כנסת נוספים והגישו הצעות מטעמם. אנו מקווים שכבוד השר שמחון יקדם את ההצעות בוועדת שרים לענייני חקיקה.
הצעות החוק הללו הן מהפכניות ומשום כך גם יהיו קשיים רבים בתהליך החקיקה. כיום אפשר לראות ניצני התנגדות ברחבי העולם, אך למעשה זוהי תעשייה אדירה המתקיימת בכל העולם המערבי לצד מדינות המזרח הרחוק. מכאן נובע כי ישראל יכולה להיות אור לגויים ולהוביל את המאבק.

רונית תירוש
ח"כ תירוש היא ידידה אמיצה של בעלי החיים בכנסת. בכנסת הקודמת היא העבירה יחד עם השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, את החוק שעוסק בעיקורים וסירוסים. הצעת החוק נועדה לאסור ייבוא פרוות מהמזרח הרחוק בשל העובדה שבמדינות אלו קיימת תעשיה גדולה של פרוות כלבים וחתולים שנחשבות לזולות יותר מפרוות סינתטיות.
יתרונה של הצעת החוק הוא בכך שהיא מתוחכמת מאוד ואינה מתעמתת עם תעשיית הפרוות בכלל, אלא נוגעת רק בתחום צר של התעשייה שדומה שקיים קונצנזוס ציבורי לגביו – פרוות כלבים וחתולים. הצעת החוק מציעה להטיל ענישה פלילית על מי שיימצא מפר את החוק. יחד עם זאת, האם יבוא של פרוות אחרות ממדינות המערב הוא ראוי? האם כדאי לוותר על המאבק בייבוא זה? עלינו לזכור כי יצואני המזרח יכולים לזייף תגיות ולהעביר את הסחורה דרך מדינה שלישית ובכך להעלים את עצם ייבוא הפרווה מהמזרח. הצעת החוק זקוקה לתוספת בצורה של אמצעי למניעת זיופי מקור הייבוא.

ניצן הורוביץ ואילן גילאון
ח"כ הורוביץ וגלאון הם שחקנים חדשים בתחום זכויות בעלי החיים. הצעת החוק שלהם היא רחבה יותר ומתייחסת לאיסור מוחלט על ייבוא או סחר בפרוות במדינת ישראל בכלל. ההצעה מתייחסת גם למי שעושה שימוש בפרווה מלאכותית ומחייב אותו להחזיק אישור לגבי כל קו פריטים הכולל פרווה סינטטית. ההצעה מטילה סנקציה פלילית על מי שמפר את האיסור, לרבות החרמת הפרוות מבית העסק.
הורוביץ וגילאון אינם אדישים לגבי הצורך במחקר ועל כן הם כוללים את היכולת להעניק אישור לעיסוק בפרוות לאנשי מחקר. כמו כן האיסור על סחר בפרוות אינו מתייחס לפרוות שהופקו מבעל חיים שבשרו שימש למאכל. גם הצעת חוק זאת מכילה סנקציה פלילית ואף מציעה להחרים פרוות שיתפסו בישראל.

דב חנין
הצעת החוק של ח"כ חנין אוסרת על ייבוא פרוות חיות מחמד, לרבות כלבים, חתולים, חמוסים, ארנבות, שפנים ושרקנים וכן איסור לסחור ואיסור לפרסם דבר מכירה כזה. הצעת החוק היא בעלת תחולה אקס טריטוריאלית, כלומר היא מטילה אחריות על כל אזרח ישראלי גם מחוץ לישראל. הצעת החוק מעניקה גם את האפשרות להטיל סנקציה פלילית כנגד מי שיפר את החוק ומעניקה לארגוני בעלי החיים את היכולת להגיש כתב אישום פלילי במקרה שהרשויות יחדלו מלפעול לצד סנקציה פלילית.

כלובי סוללה
למרות התמיכה הרבה בבעלי חיים, ישנה סוגיה כואבת שכנסת ישראל עדיין לא מוצאת לנכון לטפל בה והיא כלובי הסוללה, אשר אינם מותירים לתרנגולות כל מרחב תנועה, מונעים מהן גירוי סביבתי, גורמים לכאבים ולפציעות ואינם מאפשרים להן לבטא התנהגויות טבעיות כגון פרישת כנפיים, התפלשות בחול ונבירה באדמה.
לאחר לחץ מצד ארגוני בעלי החיים הוחלט באיחוד האירופי לחייב (החל מ-2012) הכנסת מספר שיפורים לרווחה בכלובי הסוללה הסטנדרטיים, הכוללים הגדלה של שטח הכלוב והעשרה סביבתית שלו. בשווייץ, גרמניה ואוסטריה הוחלט לאסור על הגידול של תרנגולות בכלובים כליל.
באגודת צער בעלי חיים בישראל מקווים שהמחוקקים יישמו את חוקי האיחוד האירופי ובמקום לעודד את כלובי הסוללה יאסרו מכירת ביצים ש"יוצרו" בכלובי סוללה.