התנהגויות מוזרות של כלבים

דרך כלב: הכלב שלכם מחביא מזון או צעצועים, מסתובב סביב עצמו כדי לתפוס את זנבו, נוהג לעלות על כלבים אחרים או אפילו עליכם? במקרים כאלה חשוב להבין מהיכן נובעת ההתנהגות וכיצד לנהוג

מאת נעמה רולניק, יועצת אימוצים באגודה ומאלפת כלבים

מי שמגדל כלבים ודאי נתקל לא פעם בהתנהגות מוזרה של הכלב, שאותה הוא לא הצליח לפענח או פשוט פירש לא נכון. המקור להתנהגויות אלה יכול להיות תכונת גזע שטבועה בכלב, חוסר בפעילות או דומיננטיות, וחשוב שהבעלים יידעו כיצד לנהוג (או להתעלם) במצבים הללו. הנה כמה דוגמאות להתנהגויות נפוצות.

הכלב מסתובב סביב עצמו ומנסה לתפוס את זנבו: זה אולי נראה לנו כמו פעולה מצחיקה ומשעשעת, אך לרוב תופעה זאת נובעת כי הכלב לא מוציא מספיק אנרגיות, ולכן הוא משועמם, לא מאותגר ומחפש פעילות. מה עושים? מוציאים את הכלב ליותר טיולים ודואגים להעשרה סביבתית ומשחקים. אם המצב מגיע עד כדי פגיעה פיסית של הכלב בעצמו חשוב לערב מומחה להתנהגות כלבים.

הכלב מחביא מזון או את המשחקים שלו: יש הרבה כלבים שמקבלים חטיף או צעצוע חדש ובמקום לאכול או לשחק הם רצים בכל הבית או חופרים בחצר ומוצאים את המחבוא המושלם. מקור ההתנהגות הוא לרוב גנטי – כלבים שהתפקיד שלהם היה לשמש ככלבי גישוש או כלבי הרחה ועובדים הרבה עם האף כדי לאתגר את עצמם ותכונה זו עדיין טבועה בהם. מה עושים? יוצרים לכלב עניין או אתגר באמצעות החבאת חטיפים במקומות שונים ומעודדים אותו לחפש אחריהם.

כלב שעולה על כלבים אחרים או על בעליו (המפינג): יש כלבים שנוטים לקפוץ על כלבים אחרים או אפילו על הבעלים שלהם ועושים המפינג (Humping – תנועות של חיכוך או אוננות). רבים מפרשים זאת כהתנהגות של כלב חרמן שמעוניין להזדווג, אך בדרך כלל מדובר בהפגנה של דומיננטיות ואפשר לשים לב שזה קורה גם לכלבים מסורסים, וגם לנקבות שקופצות על זכרים. כלב הוא בעל חיים שמתקיים במבנה של להקה עם היררכיה, ואחת הדרכים להראות עליונות היא לעלות על הכלב השני. מה עושים? כשמדובר בשני כלבים שרבים על מיקומם בלהקה, עדיף לתת לדברים להסתדר באופן טבעי תוך השגחה. כשהתנהגות זו מופנית כלפי הבעלים או כלפי ילדים (שאיתם מאבקי הכוחות בולטים יותר) חשוב לאלף את הכלב, לתקן את התנהגותו וליצור סדר וגבולות ברורים עם כל בני הבית.

כלב תוקפני לרוכבי אופניים ולאנשים שרצים: דברים שזזים מהר גורמים לגירוי גבוה אצל הכלב. הדבר נפוץ בעיקר בקרב כלבי רועים שזאת הנטייה הטבעית שלהם. יש כלבי רועים שתפקידם לשמור על העדר מבפנים ואחרים נועדו לאגד את העדר, כך שאם כבשה אחת יוצאת מהקבוצה הם נושכים אותה ברגליים ומכוונים אותה חזרה. הגירוי של משהו שעובר לידם מהר, בין אם זה רוכב אופניים, מישהו שרץ בפארק או אפילו בד שמלה מתנפנף, יגרום להם לרצות לתפוס אותו. מה עושים? מומלץ לעבוד עם הכלב על איפוק דווקא בסביבה מאתגרת ומלאה בגירויים, ללמוד כיצד לשלוט בו עד שידע להתעלם.

הכלב זז מתוך שינה: גם כלבים חולמים וחלקם אף זזים בעת החלימה. בפעמים הראשונות שבעלי כלבים נתקלים בתופעה זו היא עלולה להיראות מפחידה, בעיקר כי הם חושבים שהכלב עובר התקף. למעשה הוא זז מתוך שינה, ואולי חולם שהוא רץ בשדות פתוחים או משחק בגינת הכלבים.

הכלב מנער בובות/ חבלים: יש כלבים שלוקחים את הצעצועים שלהם ומנערים אותם מצד לצד באגרסיביות. למעשה זהו שריד לתקופה שבה אבותיהם היו צדים. כשכלב תופס את הטרף הוא מנער אותו כדי לשבור לו את המפרקת ולהרוג אותו. כיום הכלב מקבל את מזונו מדי יום מהאריזה לצלחת, אך יש דברים שנשארים עמוק בפנים.

הכלב מפהק/מתגרד: כשאנחנו דורשים מהכלב משימה שדורשת ריכוז, לא פעם אנו מבחינים שהכלב מתחיל לפהק או לגרד את אזור האוזן עם הרגל האחורית. זה סימן שהכלב כבר מתקשה להתרכז. מה עושים? ממש כמו ילדים, ככל שהכלב יתבגר המשימה תהיה קלה יותר. לכן, כשעובדים עם הכלב, חשוב לחלק את התרגיל לאינטרוולים קצרים ולבצע אותו כמה פעמים ביום. כך הלימוד יהיה יותר אפקטיבי.

לכל כלב יש התנהגויות שאופייניות לו, וחשוב לנסות ולראות את הדברים מנקודת מבטו, לבדוק אם מדובר בהתנהגות שמעידה על חסך, כזו שנובעת מתכונה בולטת של הכלב, ואם אנו רוצים להפסיק אותה או דווקא לעודד אותה. בסופו של דבר, בעלים שמבינים את ההתנהגות של הכלב שלהם יודעים למה לצפות, והדבר מסייע רבות לשיפור הקשר עם כלבם.