הצעת חוק חדשה ביוזמת האגודה

כלביות רשותיות, מתקנים מוגנים וארגונים ימסרו לאימוץ כלבים וחתולים רק לאחר שעברו ניתוח עיקור או סירוס

הצעת חוק חדשה ביוזמת אגודת צער בעלי חיים בישראל מבקשת לחייב כלביות רשותיות, מתקנים מוגנים וארגונים לבעלי חיים לעקר ולסרס כלבים וחתולים הנמסרים לאימוץ. הצעת החוק, שהוגשה בשיתוף עם עמותת תנו לחיות לחיות זכתה לתמיכה ולקידום של חברי הכנסת איתן כבל (עבודה), דוד צור (התנועה), דב חנין (חד"ש) וניצן הורוביץ (מרצ).

מאז הקמתה לפני 85 שנה מתמודדת אגודת צער בעלי חיים בישראל עם בעיית התרבות היתר של כלבים וחתולים, וכבר למעלה משלושה עשורים אנו מוציאים בעלי חיים לאימוץ רק לאחר שעברו עיקור או סירוס. לפני כמה חודשים נכנס לתוקפו חוק שיזמה האגודה, לפיו בעלים לכלבים שאינם מסורסים/מעוקרים ישלמו אגרה שנתית גבוהה יותר, והצעת החוק הנוכחית היא צעד נוסף במאמצינו לקידום רווחת בעלי החיים בישראל.

מדינת ישראל מתמודדת עם תופעה נרחבת וכאובה של כלבים וחתולים נטושים, עזובים ומשוטטים. על פי הערכות, מדי שנה ננטשים בישראל למעלה ממאה אלף כלבים ואילו ברחובות חיים למעלה משני מיליון חתולים חסרי בית; רובם מוצאים את מותם בסבל רב ממחלות, מרעב, מהתייבשות, מהתעללויות, מתאונות או בהמתת חסד, חלקם מגיע לבתי מחסה כאשר סיכוייהם למצוא בתים מאמצים אינם גבוהים מאחר ומספר המאמצים נמוך בהרבה ממספר חיות המחמד הנטושות. בקרב ארגוני בעלי החיים קיימת הסכמה גורפת כי הפתרון ההומאני לצמצום תופעת התרבות היתר של כלבים וחתולים הנו ניתוחי עיקור וסירוס. ניתוחים פשוטים אלה, המקובלים בכל המדינות המתקדמות, אף מונעים מחלות שונות מבעלי החיים העוברים אותם.

למרבה הצער, לא כל הגופים המורשים למסור בעלי חיים לאימוץ מקפידים על ביצוע ניתוחים אלה לפני מסירת בעל החיים. חלקם גובים תשלום עבור הניתוח וסומכים על המאמצים לבצע אותו בשלב מאוחר יותר, אולם אין באפשרותם לאכוף זאת. על פי מחקרים, ניתן לבצע את ניתוחי העיקור והסירוס כבר מגיל חודשיים, הגיל בו נגמל בעל החיים מחלב אמו. מאחר ובעל חיים אינו נמסר לאימוץ כל עוד הוא יונק, אין כל מניעה לבצע את הניתוח בטרם מסירתו.

כאמור, הצעת החוק באה במטרה לצמצם את ההתרבות הבלתי מבוקרת של כלבים וחתולים ולמנוע צער וסבל מרבבות בעלי חיים אשר אין להם דורש. ההצעה אף מפרטת מקרים יוצאי דופן בהם ניתן לדחות את ניתוחי העיקור סירוס כאשר הבעלים מחויבים על פי החוק לבצע את הניתוחים במועד מאוחר יותר (מצב בריאותי שאינו מאפשר ניתוח, נקבה המניקה גורים, גור יונק), ומאפשרת לרשויות מקומיות לגבות אגרה על הניתוח מאדם המאמץ כלב או חתול ממתקן רשותי.

לדברי ח"כ איתן כבל: "זהו צעד נוסף במלחמה ההומאנית שלנו בתופעות המזעזעות של המתת כלבים והתעללות בהם. מטרתנו לצמצם למינימום את התופעות הללו וכדי שזה יקרה כל אוהבי בעלי החיים צריכים להירתם". על פי ח"כ דוד צור: "כאוהב בעלי חיים מושבע, אני מזועזע ממספר הכלבים הנטושים המומתים כל שנה מאחר ואין להם דורש. הצעת החוק שהנחתי יחד עם ח"כ איתן כבל ואחרים, אמורה לשים קץ לתופעה עצובה זו של ריבוי בלתי מבוקר של כלבים".