הסנונית שנלכדה בדבק

מריחת דבק להברחת ציפורים בחניון בניין התגלתה כמלכודת מוות עבור סנונית אומללה. האגודה הגישה תלונה כנגד העבריינים

לפני כשבועיים התקבלה שיחת טלפון במשרדי אגודת צער בעלי חיים בישראל מעובד המועסק בבית אלכס אוריגינל ברמת החייל בתל אביב. העובד ביקש ליידע על ציפור שדבוקה לאחד מצינורות תקרת החנייה, לאחר שאנשי תחזוקת הבניין החליטו, ככל הנראה, להילחם בציפורי הסנונית שנכנסות לחנייה באמצעות מריחת דבק על הצינורות.

נראה שהנזק הנגרם לרכבים עולה מבחינת צוות התחזוקה בערכו מערך בעלי חיים, ובדרך מקורית ולא הומנית הם החליטו לשים דבק על הצינורות הפזורים לאורך תקרת החניון בכדי שציפורי הסנונית ידבקו אליהם. חשוב לציין כי הסנונית הנה ציפור מוגנת, הנוהגת להתגורר בנחילים ובמערות. הבנייה העירונית משתלטת ונוגסת במקומות המחייה של הסנונויות וכך הן מוצאות את דרכן לחניונים מסוג זה.

בבניין זה, הידוע בכינויו בניין קשת פועלות מספר חברות וביניהן זכיינית ערוץ 2 קשת, מנטיס, חברת ההפקה 10 אצבעות, קופרמן הפקות, טקסנט בע"מ, 4 . איי.די – תוכנות ומחשבים וסינמטיפ – חברה להפקת כתוביות.

נציגי האגודה יצאו מיד אל כתובת הבניין כדי לחלץ את הציפור. בהגיעם למקום הם נפגשו עם העובד שדיווח על המקרה וביחד צעדו לחניון הבניין, תוך כדי שהעובד משתף את נציגי האגודה כי זהו לא המקרה הראשון של ציפור הנדבקת לצינור. המראה שהתגלה היה מזעזע: הציפור האומללה היתה דבוקה לצינור, גופה היה מכוסה בדבק והיא ניסתה להיחלץ מהמלכודת בשארית כוחותיה.

נציגי האגודה דאגו לאתר סולם לצורך חילוץ הסנונית, אך הופתעו לפגוש באב הבית, שסיפר כי הוא זה שהחליט לשים את הדבק על הצינורות כיוון שהציפורים גורמות לנזק רב לרכבים. אב הבית אף לקח את הסולם, תוך שהוא מתנגד נחרצות להצלת הציפור. נציגי האגודה הסבירו לו שמדובר בציפור מוגנת והדרך שבה הוא בוחר לנקוט היא התעללות מכוונת בציפורים שאסורה על פי חוק. אב הבית לא התרשם מההפצרות ונעלם יחד עם הסולם.

בזמן שנציגי האגודה התקשרו למשטרה ולרשות הטבע והגנים נשלח עובד נוסף מהבניין עם סולם כדי לקחת במהרה את הציפור, לפני הגעתם של נציגי החוק. העובד הוציא את הציפור הדבוקה וזרק אותה, תוך שהיא נופלת על רכב חונה. נציגי האגודה תפסו את הציפור, שהיתה דבוקה כבר מספר שעות, למורת רוחו של עובד הבניין ולקחו אותה להמשך טיפול לבית החולים לחיות בר של הספארי.

מבית החולים לחיות בר נמסר בתגובה כי הסנונית הגיעה במצב קשה כשדבק מרוח על כל גופה ולא מאפשר לה לעוף. עובדי בית החולים ניקו את הסנונית והעניקו לה טיפול תומך, אך למחרת היום היא מתה, כנראה משאיפת החומר הרעיל שבדבק.

נציגי האגודה הגישו תלונה במשטרה וברשות הטבע והגנים, בסעיפי התעללות בבבעלי חיים כנגד עובדי התחזוקה של הבניין, ולמחרת הגיע פקח מטעם רשות הטבע והגנים אל האגודה לגביית עדות. כמו כן הוגשה פניה מטעם האגודה ללשכת השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, לצורך הבהרה מדויקת של החקיקה בכל הנוגע לאיסור השימוש בדבק כנגד בעלי חיים. לדברי ד"ר דגנית בן דב הממונה על חוק צער בעלי חיים במשרד החקלאות, יש להתייחס למקרה זה כאל חשד לעבירת התעללות בבעלי חיים, בין אם מדובר בבעל חיים מוגן ובין אם לאו, זאת ועוד שהמחוקק קבע עונש של שלוש שנות מאסר למבצעי עברה זו.

אנו באגודת צער בעלי חיים בישראל פועלים כנגד התעללויות בכל בעלי החיים ולהצלת כל בעל חיים הזקוק לעזרה. אנו מקווים כי פרסום המקרה הנוכחי יביא לשינוי בדרך בה אנשים מתמודדים עם תופעת הציפורים, מאחר וישנן דרכים הומניות יותר להתמודדות עם בעיה זו.