דיאטה לכלבים. יש חיה כזאת

כלבכם סובל ממשקל עודף? תוכנית הרזיה מבוקרת יכולה לשפר את מצבו הבריאותי של כלבכם ואת איכות חייו

מאת ד"ר ורד אבלסר, וטרינרית חברת "מאפט בע"מ"

 

כולנו מכירים את אותם אנשים שתמיד מצויים באיזושהי דיאטה. חדשות לבקרים מתפרסמות בתקשורת ידיעות על אודות דיאטה חדשה שמבטיחה לפתור אחת ולתמיד את בעיית עודף המשקל בליווי תמונות לפני ואחרי. תופעה מוכרת נוספת הנה תופעת ה-rebound – אנשים שהצליחו לאבד ממשקלם, חוזרים אליו ולעתים מוסיפים קילוגרמים למשקלם המקורי. תופעה זו נובעת בדרך כלל מדיאטות קיצוניות מדי, שבמהלכן הגוף אינו מצליח להסתגל לכמות הקלורית היומית המוקצבת לו ולהתאזן על המשקל החדש וכש"מרפים את הרסן" הוא חוזר למשקל המוכר לו.
אולם אנו לא היחידים הסובלים ממשקל עודף. גם חברינו הטובים ביותר, הכלבים, סובלים מתופעה זו, שבשנים האחרונות הולכת ומחמירה.

מהי השמנת יתר?
כלבים מוגדרים כסובלים מהשמנת יתר (Obesity) אם משקלם עולה על 20-25% מהמשקל הרצוי. במצב של השמנת יתר תוכלו לראות הצטברות שומן מסביב למותניים, באזור האגן או לאורך כלוב הצלעות.
חשוב להבין כי השמנת יתר אינה בעיה אסתטית בלבד. היא עלולה לפגוע במצבו הבריאותי של הכלב ואף לסכן את חייו. הבנת הגורמים להשמנה ולכישלונן של הדיאטות בכלבים הנה המפתח לביצוע דיאטה מוצלחת.

מהם הגורמים להשמנת יתר?
1. תזונה לקויה. הזנה חופשית (ארוחות בזמנים לא קבועים, כמות גדולה מדי של מזון), מזון ביתי (שאריות) והפרזה במתן חטיפים ובמזונות עתירי קלוריות, שומן וסוכרים.
2. חוסר פעילות או פעילות מועטה מדי.
3. זקנה. כלבים מבוגרים נוטים להיות פחות פעילים ולכן פחות קלוריות נדרשות לקיומם.
4. כלבים שעברו עיקור או סירוס פעילים פחות ובמנוחה הדרישה האנרגטית נמוכה יותר. כמו כן חילוף החומרים מואט בהעדר הורמוני מין.
5. נטייה גנטית להשמנה. גזעים מסוימים, כמו הלברדור, נוטים להשמנה בהשוואה לכלבי ציד, למשל.
6. הפרעות הורמונאליות. ירידה או תת-תפקוד של בלוטת התריס.

מדוע קשה להוריד משקל לכלב?
1. בעלים רבים אינם מחלקים את המזון לארוחות וסומכים על הכלב שיחליט מתי יאכל ואיזו כמות. אכילת אותה כמות, המחולקת לארוחות "מבזבזת" קלוריות הנצרכות על ידי מערכת העיכול בעת הארוחה.
2. "פיצוי" על ידי מתן שאריות מזון או חטיפים בכמות מופרזת.
3. "פינוק". כלבים מעדיפים מזונות עתירי שומן ואנרגיה על פני מזונות מאוזנים יותר. טכנולוגיית המזון המתקדמת מאפשרת ייצור מזונות איכותיים בעלי טעימות גבוהה.
4. תוכנית הרזיה דורשת מחויבות והשקעה מצד הבעלים (הקפדה על זמנים וכמויות האכלה). זהו קושי אמיתי וגורם מכשיל גם בדיאטות של בני אדם.
5. תוכנית הרזיה דורשת סבלנות. הורדת משקל נכונה, שלא תלווה בהשמנה חוזרת, הנה הדרגתית ונמשכת כמספר חודשים.
6. כלבים שמנים הם פחות פעילים ואז גם נוטים יותר להשמין (אפקט מעגלי). ישנם כלבים שתמיד יתנהגו כאילו הם רעבים, למרות שצורכי הגוף שלהם סופקו.
7. קושי הבעלים בשינוי כמות וסוג המזון במעבר מגור לבוגר.
8. קושי בפיקוח על כמות המזון. בבתים שבהם יותר מאדם אחד מאכיל את הכלב וההאכלה נעשית על ידי מילוי הצלחת, מתקשים הבעלים לעקוב אחר כמות המזון המדויקת שכלבם אכל.

מדוע השמנת יתר הנה מסוכנת?
1. יצירת עומס על המפרקים והגב, המתבטא בקשיים בקימה, הליכה וטיפוס מדרגות. כמו כן יתכנו גם קרעים ברצועות.
2. יצירת עומס על הלב והריאות, המתבטא בקשיי נשימה והתעייפות מהירה.
3. בעיות עיכול והצטברות כולסטרול ושומנים בדם. ארוחות עתירות שומן עלולות לפגוע בתפקוד הלבלב, למשל.
4. עלייה בתדירות של מחלות כמו סוכרת.
5. סוגי סרטן מסוימים נפוצים יותר בקרב כלבים שמנים.
6. אסתטיקה. בעידן שבו הרזון מקודש על ידי החברה וניתוחים פלסטיים בכלבים הופכים לדבר שבשגרה, משקל עודף הופך לפגם אסתטי.

תוכנית הרזיה – כיצד עושים זאת?
הפחתת המשקל מצריכה התגייסות, מחויבות וסבלנות של כל בני הבית. חשוב לזכור כי הרזייה מוצלחת, שלא תלווה בחזרה למשקל המקורי, אורכת מספר חודשים, אך הקפדה על כללי התוכנית תביא להצלחתה, תגרום להרזיה הדרגתית ותשפר את מצבו הבריאותי ואת איכות חייו של הכלב. הבשורה הטובה היא, שהשליטה שלנו על הכלבים ועל מה שנכנס לפיהם מנטרלת את אחת מאבני הנגף הקשות ביותר בהפחתת משקל בבני אדם. במקרים של קושי בביצוע התוכנית מומלץ להתייעץ עם וטרינר.
1. מומלץ לבצע בדיקות דם לפני ביצוע התוכנית כדי לשלול סיבות רפואיות להשמנה, כמו תת-תפקוד של בלוטת התריס או עודף תפקוד של בלוטת יותרת הכליה.
2. יש לשקול את הכלב לפני תחילת התוכנית ולהקפיד על שקילות חודשיות, גם לאחר ההגעה למשקל היעד. ניתן להישקל על המשקל הביתי עם הכלב ובלעדיו, וההפרש המתקבל הוא משקלו של הכלב.
3. הימנעות מהשמנה פשוטה יותר מהפחתת משקל. אם הכלב מראה נטייה להשמנה יש לשנות את המזון למזון מסחרי איכותי, המיועד לשמירה על משקל או הפחתתו, כדוגמת Weight Control של חברת Techni-Cal או Reduced Fat – מזון מופחת שומן לכלבים של חברת Bil Jac. מזונות אלו מופחתי קלוריות ושומן, עתירי סיבים לשיפור חילוף החומרים ומועשרים בחומרים המסייעים להפחתת משקל. על גבי האריזות מופיעה טבלה המפרטת את כמויות ההאכלה היומיות המומלצות.
4. במעברים בין מזונות יש לערבב את המזון החדש עם המזון הקודם במשך שבוע.
5. במצבים בהם קיים עודף משקל יש להיעזר בווטרינר על מנת לקבוע את משקל היעד הרצוי. כמות המזון היומית תקבע לפי משקל זה.
יש לבדוק מהי הכמות היומית המומלצת למשקל היעד בטבלת כמויות ההאכלה שעל גבי אריזת המזון הדיאטטי (בטור המיועד להפחתת משקל) ואותה לחלק למספר ארוחות ביום. במצבים של עודף משקל קיצוני ימליץ הווטרינר על מזון רפואי להרזיה.
6. ככל שמספר הארוחות יהיה גדול יותר, ההרזיה תהיה יעילה יותר. שיטה זו מקלה על המעקב ועל הפחתת המשקל, מתאימה יותר לאופיו של הכלב ומקלה על ה"רעב הפסיכולוגי" שבין הארוחות.
7. יש להקפיד על אספקת מים טריים באופן חופשי.
8. מומלץ להימנע ממתן חטיפים שעלולים לעכב את תהליך הרזיה. אם ברצונכם לשמח את בעל החיים ניתן להשתמש בחטיפים דלי קלוריות ושומן (כדוגמת סדרת החטיפים דמויי הבמבה של Veterinary Select או לתת לכלב מקלות גזר, פריכיות אורז או אפונה בכמות מוגבלת.
9. מומלץ מאוד להגביר את רמת הפעילות של הכלב. 20 דקות הליכה ביום, שחייה, ריצה על משטחים רכים ומשחקים יגבירו את ההנאה, יחזקו את הקשר עם הכלב ויזרזו את התהליך.
10. לאחר ההגעה למשקל היעד הרצוי יש להמשיך להקפיד על מזונות דלי קלוריות בכמות מדודה לשארית ימי חייו של הכלב.