אחרי הסגר: איך חוזרים לשגרה עם הכלב

בעקבות משבר הקורונה, הכלבים התרגלו לשהות שעות ארוכות בבית עם בעליהם, והם עלולים לחוות קשיים עם החזרה לשגרה. תומר קראוזה, מאלף ומטפל התנהגותי בכלבים, נותן טיפים חשובים כיצד לנצל כבר עכשיו את הזמן המשותף לחיזוק הקשר עם הכלב ולהקניית הרגלים שיקלו עליו ביום שאחרי

משבר הקורונה וההגבלות על תנועת הציבור שבאו בעקבותיו הביאו לכך שהכלבים התרגלו לשגרה חדשה. כל בני הבית נמצאים שעות ארוכות ביחד עם הכלב, הם מוציאים אותו לטיולים לעתים תכופות יותר, מעניקים לו תשומת לב מסביב לשעון ומקפידים פחות על כללים וגבולות.

בין אם מדובר בכלב צעיר או בוגר שאומץ לאחרונה, ובין אם מדובר בכלב ותיק בבית, החזרה העתידית של הבעלים לסדר יום של עבודה, לימודים ופעילויות אחרות עלולה להשפיע על הכלב, שלפתע ייאלץ להיפרד מ"חברי הלהקה" לפרקי זמן ארוכים ולהישאר שעות רבות לבדו. ההסתגלות לסדר היום החדש יכולה להיות לא פשוטה לשני הצדדים – גם לבני הבית וגם לכלב. יש כלבים שיקבלו את המציאות החדשה בקלות, אך אחרים עלולים לגלות סימפטומים של חרדת נטישה.

על מנת להקל על הכלב וכדי שהחזרה לשגרה תהיה חלקה ככל האפשר, כדאי כבר עכשיו להתכונן ליום שאחרי באמצעות ניצול הזמן המשותף לעבודה משמעותית, להקניית הרגלים נכונים, לחיזוק הקשר ולשיפור התקשורת עמו.

הנה כמה טיפים באדיבות תומר קראוזה, מאלף ומטפל התנהגותי בכלבים.

הקפדה על סדר יום

מומלץ להקפיד על לו"ז קבוע של שינה, ארוחות וטיולים, שדומה לסדר היום שאתם מנהלים בשגרה. נסו להתאים את זמן היציאה לזמן שהכלב יישאר לבד בבית בימי שגרה. אחרי טיול הבוקר, כדאי שכל בני הבית ייצאו החוצה לפחות לשעה. בימוי של יציאות, קצרות או ארוכות, יש לעשות גם במהלך היום באופן הדרגתי ובכל יום להגדיל את זמן ההיעדרות – כל אלה, כמובן, בהתאם להנחיות משרד הבריאות. אפשר גם להשאיר בבית את הרדיו דלוק, דבר שיספק לכלב קול אנושי.

בנוסף, אם אתם רגילים לבצע פעולות מסוימות לפני היציאה מהבית (כגון נעילת נעליים או לקיחת צרור המפתחות) עשו אותן אך הישארו בבית, כך שהכלב לא יקשר פעולות אלה לפרידות.

הימנעו מפרידות קורעות לב כשאתם יוצאים מהבית וממפגשים מרגשים ומתן עודף תשומת לב כשאתם חוזרים הביתה.

פריקת אנרגיה פיסית ומנטלית

הקפדה על פריקת אנרגיה פיסית ומנטלית חשובה לרווחתו של הכלב וכדי שהוא יהיה מאוזן ולא יוציא את האנרגיות שלו בהרס חפצים בבית.

מבחינה פיסית, הכלב זקוק להוצאת אנרגיה, ולכן חשוב לצאת אתו ללפחות טיול אחד ארוך ומעייף ביום, עדיף לפני שמשאירים אותו לבד בבית לזמן ממושך.

פריקת אנרגיה מנטלית גורמת לכלב לחשוב ולהציע התנהגויות ומסייעת לו לפרוק אנרגיה בצורה יעילה ואפקטיבית. הכוונה היא בלימוד פקודות (שב, ארצה, אליי, רגלי, למקום), טריקים ומשחקי חשיבה, כשהתהליך עצמו גם יתרום לבניית תקשורת טובה עם הכלב ולפיתוח היכולות שלו. מומלץ להתחיל עם הפקודה החשובה "למקום", ולדאוג שהפינה של הכלב תהיה נעימה עם צעצועי נשיכה או האכלה אהובים.

הימנעו מלשחק עם הכלב משחקים מעוררי אנרגיה בבית כדי לא להרגיל אותו לפרוק אנרגיה בתוך הבית. אם אין ברירה, הקפידו על תבנית משחק ברורה, כך שהכלב יבין בדיוק מתי מתחילים את המשחק ומתי הוא מסתיים.

העלמת צעצועים 

לקיחת הצעצועים בסיום המשחק תסייע לכלב להתרגל למציאות החדשה עם חזרת הבעלים ללו"ז השגרתי שלהם. בסיום המשחק קחו את הצעצוע, החביאו אותו, ותוציאו אותו שוב כשתרצו לשחק עם הכלב בפעם הבאה.

אם תשאירו לכלב צעצועים נגישים וזמינים לאורך שעות היום ולאורך כל היום, הוא יאבד בהם עניין מהר מאוד, וכשתחזרו לשגרה ולא תהיו בבית, הוא יחפש חלופות ועלול לפרוק את האנרגיה על חפצים.

עצמאות

כדי למנוע תלות ועל מנת לפתח עצמאות ויכולת להעסיק את עצמו, חשוב להרגיל את הכלב להישאר בחלק מהיום לבד ב"מקום" שלו. גם כשאתם בבית, מומלץ לשלוח מדי פעם את הכלב ל"מקום" ולא להתייחס אליו, לא לתת לו לעקוב אחריכם, למנוע ממנו את האפשרות להיכנס לחדר כשאתם נמצאים בו, ולא להתפתות לתת לו לישון אתכם ביחד. להכנסת כלוב אילוף יתרון עצום למטרה הזו.

על הכלב ללמוד כי הבעלים הם המנהיגים שקובעים את זמן המשחק, האוכל, הטיול והליטוף. אל תתנו לכלב ליזום ולהפעיל אתכם. אם הוא רוצה לשחק או מבקש לאכול – צריך להתעלם, לשלוח אותו ל"מקום" ולתת לו לנוח ולהירגע. ברגע שהכלב רגוע במקום שלו, זה הזמן לבוא, ללטף ולתת לו את תשומת הלב.

אחריות משותפת של בני הבית

חשוב שכל בני הבית יהיו שותפים לעבודה עם הכלב – באופן כללי, ובמיוחד כשמלמדים אותו פקודות ומציבים גבולות. על כולם לנקוט בקו אחיד בכל הקשור למה מותר ומה אסור ולקחת חלק בתהליכי הלמידה.

מומלץ לשתף את הילדים ולבצע חלוקת משימות ומטלות בהתאם לגילם וליכולתם. תליית טבלה שבועית עם המשימות השונות לפי ימים ושעות תוכל לסייע לילדים.

עם פרוץ משבר הקורונה חווינו באגודה גל נטישות של חיות מחמד, ובשלב מאוחר יותר אנשים רבים הגיעו לאמץ כלבים וחתולים. במסגרת תהליך האימוץ האחראי שנהוג באגודה, אנו מקפידים להתאים את הכלב לבעלים מבחינת אנרגיה, אופי וסגנון חיים ומדגישים כי הכלב הוא בן משפחה שדורש מהבעלים אחריות ומחויבות לגדלו כל חייו. בין אם אתם מאמצים טריים או בעלים ותיקים של חבר על ארבע, קחו בחשבון כי תקופת ההסתגלות לשגרה החדשה עלולה להיות מאתגרת, הן לכלב והן לכם. לכן כדאי כבר עכשיו ליישם את הטיפים ובבוא העת, כשכולנו נשוב לחיים המוכרים, חשוב להיות סבלניים, תוך ידיעה שמדובר בתהליך. אם מתעוררים קשיים, אל תמהרו להרים ידיים ולנטוש את החבר הכי טוב, ובמידת הצורך היעזרו במאלף מקצועי.

צילום סרטון ותמונה ראשית: תומר קראוזה.