אושר התקציב הממשלתי לסירוסים ועיקורים

משרדי החקלאות והאוצר הגיעו להסכמה בנוגע לתקצוב עיקורים וסירוסים

יממה לפני הבחירות נחתם הסכם מהפכני בין משרד האוצר ומשרד החקלאות, אותו קידמה אגודת צער בעלי חיים ישראל. ההסכם החדש יחליף את החוק המתייחס לחובת המדינה לסבסד עיקור וסירוס כלבים וחתולים. על פי ההסכם הוקצבו שני מיליון ₪ בכל שנה לפרויקט האמור, וכתוצאה מכך הוסר האיום לביטול התקצוב לפחות ל-3 השנים הבאות בשל חוק ההסדרים החדש.

בשנה שעברה נתקבל בכנסת סעיף תיקון מהפכני לחוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים), שחייב את המדינה לקחת אחריות על עיקור וסירוס כלבים וחתולים וכך לצמצם התרבות בעלי חיים משוטטים לא רצויים. התיקון לחוק כלל גם סעיף תקציבי שפירושו היה שמשרד האוצר יהיה מחויב לממן את הפעילות בהיקף של מיליוני שקלים בכל שנה.

ההדים שיצרה הצעת החוק היו אדירים; ראשונים שמחו האגודות הפועלות לרווחת בעלי החיים, שידעו כי רק חוק כזה שיבוצע בתבונה יביא לבסוף לצמצום כמויות ההמלטות ההמוניות, שתוצאתן היא אלפי גורים שאין להם בית ודינם מוות. אל השמחה הצטרפו כל אוהבי בעלי החיים, שהיו מודעים לסבל העובר על כלבים וחתולים שאין וגם לא ימצא להם בית.

אולם דומה כי מוקדם היה לשמוח, שכן חוק ההסדרים החדש ניסה לבטל את הקצאת הכספים לצורך עיקורים והסירוסים, כלומר החוק החדש היה מתרוקן מתוכן. באגודת צער בעלי חיים בישראל השקיעו עבודה רבה ומאמצים גדולים כדי להעביר את התיקון לחוק צער בעלי חיים ובעקבות חוק ההסדרים עמדו ההישגים לרדת לטמיון.

לדברי עו"ד עידן אבוהב, המייצג את האגודה, "כל עוד לא דובר על הליכה לבחירות יכולתי לבנות אסטרטגיה שנועדה לבלום את צעדי האוצר.היו לנו סיכומים עם מספר חברי כנסת שהעניין קרוב לליבם. לגבי הכשלת המהלך, הערכנו שיהיה לנו רוב בוועדת הכספים ובוועדת החינוך כדי להציל את הסעיף. אולם עם היוודע דבר ההליכה לבחירות, יחד עם התבררות המצב הפיננסי החדש במדינה, הבנתי כי ממשלה חדשה תהיה נחושה להעביר תקציב במהירות כדי לשדר יציבות לשווקים, והערכנו שהבטחות שניתנו לנו לא ימולאו מחוסר ברירה ומאימת המשמעת הקואליציונית".

מרגע זה החל עו"ד אבוהב לפעול בנחישות על מנת לגבש הסכם בין משרד החקלאות ומשרד האוצר. "ידעתי שכרגע יושבים בהנהלת משרד החקלאות אנשים שנושא בעלי החיים חשוב להם מאוד – השר שמחון והדוברת טלי כרמי, מנכ"ל המשרד יעל שלתיאלי, כלכלן המשרד מר הרצל אבידור וכן היועמ"ש עו"ד אפרת אביאני. גם מהצד השני של המתרס אצל 'נערי האוצר' אייל אפשטיין ודניאלה גרא גילינו אהבה לבעלי חיים והבנה לבעיית העיקורים והסירוסים. הייתי חייב לנצל את המוכנות וההבנה של כל הצדדים כדי להביא לכך שיחתם הסכם מול האוצר".

ואכן הצדדים נרתמו למלאכה מתוך הבנה אמיתית כי הבעיה חייבת מימון וההסכם שנולד נחתם למשך 3 שנים. "אנחנו מקווים כי בשטח נראה יותר ויותר עיקורים וסירוסים ובעתיד לא נצטרך לקלוט כמויות אדירות של בעלי חיים משוטטים ולא רצויים", סיכם עו"ד אבוהב את ההסכמה שהושגה.