קיץ על ארבע

כיצד מכינים את החתול והכלב לקראת הקיץ? וטרינרית האגודה, ד"ר איה פרי, נותנת טיפים חשובים לטיפול בחיות המחמד בעונה החמה

עונת הקיץ נמצאת בפתח ואתה מגיעים גם הטמפרטורות הגבוהות, היובש והטפילים. החודשים החמים משפיעים גם על בעלי החיים ולכן יש להיערך בהתאם. כיצד מכינים את החתול והכלב לקראת הקיץ? באיזו תדירות יש לערוך טיפול נגד קרציות ופרעושים? וממה מומלץ להימנע? וטרינרית האגודה, ד"ר איה פרי, נותנת טיפים חשובים בנושא.

שתייה מרובה: שלא כמו בני האדם, לכלבים מעט בלוטות זיעה, ולכן גופם מתחמם בקלות כאשר הם נמצאים בטמפרטורות גבוהות או מבצעים פעילות פיסית מוגברת. על מנת לקרר את עצמם משתמשים הכלבים בפעולת ההלחתה דרך הפה והלשון ובאמצעות נשימות מהירות המחדירות לחות לגופם. לכן בקיץ מאוד מומלץ להקפיד על שתיית מים מרובה לכלב. כאשר יוצאים עם הכלב מהבית חשוב לקחת כלי קיבול לנוזלים (צלחת מתנפחת מגומי, קופסת פלסטיק או קערה), שאותו ניתן למלא בכל מקום בו אנו נמצאים. גם לחתולי הבית (ובעיקר לזכרים) חשוב להקפיד על שתייה מרובה, ומומלץ להשאיר שתי קערות מים יציבות כאשר אנו יוצאים לזמן ארוך.

טיולים: אנשים רבים לא מודעים או לא שמים לב לעובדה כי במהלך הטיול עם הכלב הם חולפים על פני מקומות לא מוצלים. המדרכות והאספלט בכבישים בוערים מחום בשעות החמות, וכפות הרגליים של הכלבים עלולות להיכוות. לכן מומלץ לטייל עם הכלב בשעות הנעימות יותר, למשל בשעות הבוקר המוקדמות, בשעות בן הערביים או בלילה. אם בכל זאת יצאתם עם הכלב בשעות בהן קיים עומס חום, הקפידו ללכת במקומות מוצלים או בגינות. כמו כן יש להימנע מלהשאיר את הכלב או החתול ברכב, גם אם זה לכמה דקות וגם אם החלון מעט פתוח. הטמפרטורות בתוך הרכב חמות יותר ויכולות להגיע ל-70 מעלות ולגרום למוות מיידי.

טפילים: קרציות ופרעושים אינם רק בעיה אסתטית מטרידה. חשוב לזכור שבנוסף לסכנה בהיותם מוצצי דם, הם מעבירים מחלות רבות ומסוכנות לכלביכם, אשר חלקן אף מדבקות לבני אדם. טיפול קבוע בכל חיות הבית וטיפול בחצר היא הדרך היחידה להיפטר מהם לחלוטין.
לכלבים – פעם בחודש יש לרסס את הכלב בספריי מיוחד או לטפטף את תוכן האמפולה על העור בעורף הכלב או בין השכמות (מקום אשר הוא אינו יכול ללקק) ולדאוג שהעור יהיה יבש לפני הטפטוף. החומר נספג דרך העור לדם ומקנה הגנה מפני פרעושים למשך חודש. במידה ורוחצים את הכלב יש לחזור על הטיפול ארבעה ימים לאחר הרחצה. יש לדאוג לטיפול פעם בחודש בכל עונות השנה, וחשוב לשים לב לגיל ולמשקל הכלב בכדי למנוע הרעלה. למניעת קרציות בעונת האביב והקיץ, מומלץ לשים לכלב קולר נגד קרציות. הקולר יעיל לתקופה שבין 4-6 חודשים. נסו לא להרטיב את הקולר והקפידו לשטוף ידיים אם נגעתם בו.
לחתולים – יש להשתמש באמפולות נגד פרעושים המיועדות לחתולים פעם בחודש. יש לטפטף את תוכן האמפולה על העור בעורף החתול או בין השכמות (מקום אשר הוא אינו יכול ללקק). חשוב לשים לב לגיל ולמשקל החתול בכדי למנוע הרעלה. כמו כן יש להקפיד על ניקיון ארגז הצרכים לעתים קרובות יותר מאשר בחורף.

מקלחות: סברה מוטעית בקרב בעלים לכלבים היא כי יש לקלח את הכלבים לעתים קרובות בעונה החמה, אולם בכך הם עלולים לגרום להם נזק. אם כלבכם נקי הוא אינו זקוק למקלחת באופן קבוע. מקלחות תכופות פוגעות בשכבת ההגנה הטבעית של עור הכלב, ואף גורמות לנשירה מוגברת ולהופעת קשקשים, גירודים, פריחות וריח לא נעים. מומלץ לרחוץ את הכלב פעם בחצי שנה ולהשתמש בשמפו מיוחד לכלבים. במידה ואין ברירה (למשל לאחר רחצה בים) שטפו את הכלב במים ללא שמפו.

תספורת: מומלץ לספר כלבים וחתולים עם פרווה ארוכה לקראת הקיץ בהתאם לאורך השיער שלהם, למידה בה הם סובלים מהחום ולגזעם (חלק גדול מהכלבים לא יועדו לאקלים הישראלי ויש להתחשב בהם). כלבים עם פרווה ארוכה מומלץ לספר, אך לא לגלח לגמרי, ולהשאיר את הפרווה באורך חצי סנטימטר, היות וזה עלול לגרום להם מאוחר יותר לגירודים ולאלרגיה. מרבית החתולים עוברים תספורת תחת הרדמה כללית או טשטוש.

מחסום פה: בעלים לכלבים מגזע מסוכן, לכלבים נשכנים, או לכלבים שבזמן הטיול מרימים דברים ברחוב ואוכלים אותם, נוהגים להשתמש במחסום פה. מומלץ להקפיד על מחסום מתאים, המאפשר לכלב לפתוח את הפה ולקרר את עצמו. יש להימנע משימוש במחסום בד, היות והוא מאוד לוחץ על אזור הפה.